Tilgjengelighet må ivaretas inn til sentrum

Tilgjengelig: - Tilgjengeligheten inn til sentrum må ivaretas sammen med god tilgjengelighet i sentrum og et attraktivt og godt parkeringstilbud, skriver Per A. Mæhlum.Arkivfoto

Tilgjengelig: - Tilgjengeligheten inn til sentrum må ivaretas sammen med god tilgjengelighet i sentrum og et attraktivt og godt parkeringstilbud, skriver Per A. Mæhlum.Arkivfoto

Av
DEL

leserinnlegg 

Forbrukernes handlemønster endrer seg og butikkene taper mot netthandel, som har en betydelig økning. Samtidig handles større varevolum utenfor bysentrum, hvor bilbasert handel er godt tilrettelagt.

Butikkdøden lever, og i enkelte bransjer som musikk & video har det vært en butikknedgang på 70,3 prosent i perioden 2008–2016. Bransjer som fotoutstyr, kiosker, elektro, ur og gullsmeder har også hatt en stor reduksjon i butikkantallet.

Høyeste vekst har det vært i butikker innenfor bredt vareutvalg, hvor det har vært en økning på rett over 40 prosent. Bredt vareutvalg-bransjen inkluderer blant annet butikkjeder som Clas Ohlson, Biltema og Jula.

Innen varehandelen gikk 1042 selskaper konkurs i fjor, en økning på 22.7 prosent fra 2017. Sentrumshandelen angripes som en ser fra mange kanter. Tiltak, nytenkning og gode helhetlige planer som ivaretar bedre rammevilkår for en positiv sentrumsutvikling, er viktigere enn noen gang.

Lillehammer sentrum har så langt greid seg ganske godt takket være felles forståelse, innsats og interesse for å finne gode løsninger. Likevel må en forsterke og videreutvikle merkevaren Lillehammer sentrum. For å lykkes med dette må en sørge for å tilrettelegge og etablere en god nok butikk-miks, som dekker de bransjer og butikkonsepter markedet etterspør og forventer å finne i sentrum.

Opplevelser satt ut i livet i et attraktivt og spennende miljø, har økt etterspørsel i markedet.

Folk bruker nå mer penger på opplevelser og mindre på ting. Både i kjøpesenter og bysentrum blir det etablert flere kafeer, restauranter og spisesteder, hvorfor det? Det er fordi det er dette markedet etterspør, og det er her det er vekst. Samtidig gir dette muligheten til å få folk til å bli lenger i sentrum, det skal gi en merverdi og gjøre sentrum mer attraktivt å oppholde seg i og gi rom for en hyggelig kultur- og handelsopplevelse.

For å gjøre sentrum attraktivt å drive virksomhet i må vi kunne tilby attraktive og effektive lokaler med konkurransedyktige priser. Leienivåene er under stekt press flere steder for tiden. Samtidig skal det være ressurser tilgjengelig for vedlikehold, fornyelser og tiltak for opplevelser i et rent attraktivt miljø med områder også for utfoldelse og rekreasjon. Lillehammer er i sunn utvikling og har en unik mulighet til å opprettholde sin posisjon som det naturlige regionsenter for handel, service og kulturopplevelser.

Tilgjengeligheten inn til sentrum må ivaretas sammen med god tilgjengelighet i sentrum og et attraktivt og godt parkeringstilbud. Disse premissene må være på plass for at vi også for fremtiden skal ha et levende sentrum hvor mange finner det attraktivt å oppholde seg, bo, handle og leve sammen ung som gammel.

La oss håpe at vi tar vare på mulighetene og sammen greier å foreta nødvendige endringer, riktige veivalg og bevise gjennomføringsevne for mange av de viktige og nødvendige planene som foreligger.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags