Nye Veier, overkjøring og ufin strategi

Johannes Wahl Gran, Kari Svingheim og Torbjørn Dahl

Johannes Wahl Gran, Kari Svingheim og Torbjørn Dahl Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

leserinnlegg 
GD skriver 3. mars på lederplass at “det går for fort på E6 for politikerne”. Bakgrunnen er artikkelen fra 27. februar, hvor politikerne i Øyer ønsker at lavere fartsgrense på nye E6 skal utredes. Vi i Miljøpartiet De Grønne er enige med GD i at “Hensynet til lokalsamfunn og infrastrukturens omgivelser minimaliseres”.

Nye Veier ønsker å bygge raskt (og hensynsløst?); byggestart er estimert til 2020 på strekningen Storhove – Øyer, og for å nå denne byggestarten er det bare tiden og veien. Lokalpolitikere presses, men vi håper Øyer står imot og gjennomfører grundige utredninger før reguleringsplanen godkjennes.

Nye Veier planlegger å lyse ut de tre parsellene Moelv – Roterud, Roterud – Storhove og Storhove – Øyer i løpet av 2019. Verdien på kontraktene er rundt 8 milliarder kroner.

Når Nye Veier, et heleid aksjeselskap under samferdselsdepartementet, banker på og ber deg godkjenne forslag til reguleringsplan innen en urimelig kort frist, for å sette i gang bygging raskest mulig, så kan det oppleves som både ufint og overkjørende. Er det slik at samferdselsdepartementet nå bestemmer alt, og at kortest mulig reisetid mellom byene i Norge er eneste mål?

Strekningen Øyresvika – Storhove er planlagt å gå gjennom Naturreservatet Lågendeltaet, som har lovens strengeste vern. For at Nye Veier skal kunne bygge lovlig gjennom naturreservatet må verneforskriften gjennom en tidkrevende prosess for å bli endret og opphevet. Kommunedelplanen har ikke anledning til uten videre å sette til side en verneforskrift. Miljøpartiet De Grønne frykter at strekningene Moelv – Øyresvika og Storhove – Øyer blir ferdige først, og når kun den lille flaskehalsen gjennom naturreservatet står igjen, vil dette vil føre til et stort press for å få endret verneforskriften, slik at byggingen gjennom Lågendeltaet Naturreservat blir realisert.

Vi mener politikerne i de berørte kommunene må ta sitt ansvar på alvor, og ikke la seg tråkke på av Nye veier.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags