Skremsel fra GD om E6

E6-START: Frps Tor André Johnsen er glad for at Regjeringen kommer i gang igjen med E6-arbeid Regjeringen tidligere har stanset.

E6-START: Frps Tor André Johnsen er glad for at Regjeringen kommer i gang igjen med E6-arbeid Regjeringen tidligere har stanset. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg
Fredag 11. januar fikk vi i Innlandet en historisk gladnyhet. Samferdselsminister Jon Georg Dale slapp nyheten om at Nye Veier tilføres tre nye prosjekter. Hele to av prosjektene er i Innlandet, nemlig E16 til Kongsvinger og E6 gjennom Gudbrandsdalen.

Innlandet Frp har jobbet lenge og målrettet for å få utvidet Nye Veier sin portefølje. Vi har hatt flere møter med samferdselsministeren og påpekt viktigheten av å gi E6 og E16 til Nye Veier, for å få en raskere, billigere og bedre utbygging.

Nye Veier er allerede godt i gang med sammenhengende utbygging av hele 90 km 4-felt E6 helt fra Kolomoen i Stange til Hafjell i Øyer. I tillegg til dette får Nye Veier nå også ansvaret for E6 helt til fram til Otta. Takket være H, Frp og V regjeringen og en samferdselsminister fra Frp, så opplever Innlandet nå en historisk satsing på samferdsel. Det har aldri blitt bygd og kommer sannsynligvis heller aldri til å bli bygd, så mye motorvei i Innlandet som vi gjør nå.

Følgelig er det overraskende at GD velger å ignorere dette faktum og at de i tillegg prøver å fremstille denne siste veg seieren for oss i Innlandet som «valgflesk».

Det at Regjeringen nå gir Nye Veier ansvaret for E6 helt fra Øyer til Otta er absolutt ikke valgflesk. Årsaken til at vi har gitt Nye Veier ansvaret, er at Nye Veier bygger raskere, billigere og bedre enn selv vi kunne forutse da vi etablerte selskapet. Vi ser nå at Nye Veier trenger påfyll av nye prosjekter og at de i tillegg har finansiell mulighet til å gjennomføre prosjektet. I tillegg til at Nye Veier sparer ca. 30 milliarder på de porteføljer det har ansvaret for, har de en årlig grunnfinansiering på 5 milliarder kroner. Dette gjør at Nye Veier har tilstrekkelig finansiering til ikke bare å kunne bygge E6, men også fremskynde utbyggingen. Dette er absolutt ikke valgflesk, men imponerende handlekraft fra samferdselsministeren.

Videre var det både på E6 Gudbrandsdalen og E16 til Kongsvinger vesentlige kostnadsøkninger. Følgelig engasjerte vi Nye Veier for å se på alternative løsninger samt å kutte kostnadene for disse to Europavei prosjektene.

Både det at Nye Veier allerede hadde jobbet med E6, at de trenger påfyll av nye prosjekter og at de har kapasitet og mulighet til å bygge E6, er årsaken til at Nye Veier fikk tildelt E6 fra Øyer til Otta. Alt ligger nå til rette for at vi både for bygd ut E6 gjennom Gudbrandsdalen raskere, bedre og billigere enn tidligere. Det vil glede både bilistene og skattebetalerne. Forhåpentligvis vil GD også glede seg etter hvert.

Tor André Johnsen, stortingsrepr. (Frp), transportkomiteen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags