Eldreomsorgen og framtida

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserinnlegg
Det har desverre vært mye negativt for Lillehammer kommune i 2017. Hva er så årsaken? Dårlig ledelse, elendige politikere eller håpløse ansatte i sluttleddet?

Det er lettest å begynne på «gølvet» og rangere disse på topp faglig og prestasjonsmessig.

Så kommer politikerne mellom «barken og veden». De får motsigende informasjon fra ledelsen og fottroppene, og må bli totalt forvirret. Den kommunale ledelsen med flere mellomlederskikt får ikke korrekt bildet av den faktiske situasjonen på utførelsesnivået i kommunen.

Ledelseshierarkiet hyrer inn «rådgivere» (uten konkurranseutsetting - eks. Rudihagen jr.) som fra sin pidestall har alle oppskrifter på optimal organisering og ressursbruk til et lavere kostnadsnivå på «gølvet». Mer ledelse tilsettes og ny organisering fortsetter.

Det skulle spares 25mill NOK, og tilbudet skulle opprettholdes på samme nivå! All fornuft tilsier da at «gølvfolka» må involveres. De sitter med grunnkompetansen og oversikten, men nei, rådgivere og ledelse vet best. De har oppskriften på nirvanaopplevelsen.

Tjenestenivået reduseres og kompliseres, presset på fotsoldatene blir uutholdelig, og tilbakemeldingene bli alarmerende. Ledelse, og spesielt ledende Ap-politikere, skriver tårevåte innlegg om selvfølgeligheter og får kraftig motbør. Så blir det stille; Helt stille!

I støvet på slagmarken etter ferien dukker ordføreren opp med 6mill NOK som plaster på såret og tror kanskje plasteret vil hjelpe. Og NEI, det vil ikke hjelpe! Hva med litt ydmykhet i stedet. Et reklamejippo før valget gikk rett i vasken for Ap med en ikke prekvalifisert frittalende kvinnelig pasient på korttidsopphold.

Fra utsiden er det åpenbart at det er store utfordringer med strategiforslag, handlingsplaner og intern kommunisering og samarbeid nedover i rekkene. Skal jeg våge å legge skylden på ledernivået sin klokketro på The new public management? 

I alle sammenhenger er det grunnleggende viktig at ledelsen i alle ledd har kompetanse og innsikt i hva de grunnleggende tjenestene innebærer. Vet de ikke det, men er mer opptatt av rapporter, tidsmåling og tellekantstyring, så går det galt.

Med eldrebølgen som er på gang, men knapt er synliggjort i LK sine langtidsplaner øker utfordringene. Det ser ut til at bølgen først kommet om 10 år i LK sine planer. Dette vil dessverre føre til ytterligere mediaoppstyr dersom LK med sin ledelse ikke evner å skru sammen et tjenesteapparat som duger i alle ledd helt ned til gamlefar og mor på 87 år.

Og husk, skal dette la seg gjøre må LK fremstå som en attraktiv arbeidsplass. Det gjør de ikke for en toppkvalifisert, erfaren og praksisutøvende sykepleier idag. Nettopp derfor mangler LK kvalifisert bakkemannskap. Nyutdannede, nesten uten praksiserfaring, med litt administrativ tilleggsutdanning, rykker rett opp til ledernivå, og konsekvensen på sluttleveransen reduseres i takt med manglende internt samarbeid og redusert arbeidsmiljø på leveringstjenesten som faktisk er kjernevirksomheten.

Det er nå på tide med et paragdimeskifte for å etablere tillit, anerkjennelse og samarbeid i alle ledd for å sikre vår eldste eldre en god alderdom!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags