Forvokst administrasjon fremfor flere hender til helse- og omsorgstjenester

RESSURSER: Lillehammer kommune må kunne forenkle framfor å byråkratisere, mener innsenderen.

RESSURSER: Lillehammer kommune må kunne forenkle framfor å byråkratisere, mener innsenderen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserbrev
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Samtidig som det stilles berettigede spørsmål og reises kritikk av Lillehammer kommunes evne og vilje til å organisere og levere lovpålagte helse- og omsorgstjenester, er det ingen grenser for hva man greier å lage av tids- og kostnadskrevende funksjoner og systemer i kommuneadministrasjonen.

Biografi for Kjell Magne Enget

Jeg har vært syk i syv år, er bundet til rullestol og har en spesialbygget, stor bil. Jeg har derfor behov for og rett til parkeringstillatelse for forflytningshemmede. Nå er det tid for å fornye denne, og påminnelsen kom slett ikke fra kommunen som utsteder parkeringstillatelsen, men fra Fjellinjen i Oslo!

Automatisering og digitale løsninger er ressursbesparende, og i stor grad innført i staten og i helsetjenestene. Ikke så i Lillehammer kommune. Her bruker man heller ressurser på saksbehandlere som skal ta imot henvendelsene, sende ut skjemaer, motta skjemaene og antakelig finlese og vurdere dem før fornyet parkeringstillatelse produseres og sendes ut.  

Før dette må jeg innhente ny legeerklæring fra min fastlege, få tatt nye bilder (jeg kommer ikke inn i en fotoboks) og få min personlige assistenten til å fylle ut et omstendelig skjema (en muskelsykdom gjør at jeg ikke lenger kan skrive) på min skriftlige veiledning (jeg kan ikke lenger snakke) før hun reiser for å postlegge skjemaene.

Jeg er bruker av flere helsetjenester, og kommunen er godt kjent med min tilstand. Hvis noen kunne foreta en beregning av hva dette koster kommunen og meg, bidrar jeg gjerne. Legger jeg til at kommunen brukte ett - 1 - år på å behandle en søknad om tre timer BPA (brukerstyrt personlig assistent), blir dette, etter mitt ringe skjønn, et bilde på en kommuneledelse som ikke følger med i tiden, og som misbruker knappe ressurser.

PS: Jeg har nettopp søkt Helfo om refusjon av reisekostnader i forbindelse med behandling - på nett. Det meste lå allerede inne. Jeg måtte bare trykke "send". Det tok meg tre minutter!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags