Stor by ved Mjøsa

- I en stor by ved Mjøsa er  Moelv det mest sentrale stedet, mener Jo Heringstad.

- I en stor by ved Mjøsa er Moelv det mest sentrale stedet, mener Jo Heringstad. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

leserinnlegg


I mellomkrigstida ble det planlagt forlengelse av Gjøvikbanen – med bru nordover fra Vignes, som skulle kobles sammen med Dovrebanen i Hovemoen. Dette store prosjektet ble utsatt både før og etter krigen, og ble omsider skrinlagt og erstattet med ny veg mellom Gjøvik og Lillehammer, med så bra standard at stor del av den kunne bli ny del av E 6, etter bygging av bru over Mjøsa sør for Biri.

Da Mjøsbrua ble planlagt hadde jernbaner generelt og spesielt selskapet NSB lav status i Norge, så da var det ikke aktuelt å bygge relativt kort jernbaneforbindelse fra Gjøvik og over Mjøsa til Moelv stasjon. Dette til tross for at det med moderate spennvidder og betongkasse som bærekonstruksjon var teknisk mulig å bygge mjøsbru med jernbanespor under kjørebanen for biler.

Nå planlegges det ny mjøsbru, som med omtrent samme konstruksjon som den «gamle» kan få jernbanespor, så det blir jernbaneforbindelse mellom Gjøvik og Moelv med moderat kostnad. Dette er historisk mulighet som vil tapes hvis den ikke benyttes; for egen mjøsbru for jernbane blir nok for dyr.

Det er nå vedtak om sentralsykehus for mjøsfylkene på sørsiden av tettstedet Moelv, så detaljplanlegging av det kan begynne. Det gjelder da å tilpasse dette store prosjektet til både omlegging av E 6 ut til ny mjøsbru, og til jernbanespor mellom ny mjøsbru og Dovrebanen i retningene Lillehammer og Hamar: Jernbaner har strenge krav til både stigning og kurvatur, og må plasseres i landskapet før andre byggverk.

Uten bru og med langsomme kommunikasjoner måtte det nødvendigvis bli tre byer ved Mjøsa: Én på østsiden, én på vestsiden, og én ved nordenden med Gudbrandsdalen som omland. Med mjøsbru, raske tog og raske biler endres geografien, så de gamle byene og tettstedene ved Mjøsa vil etter hvert fungere mer som én stor by, med mindre avstander – målt som reisetider – enn i Stor-Oslo. I en stor by ved Mjøsa er Ringsaker den mest sentrale kommunen og Moelv det mest sentrale stedet, så det er naturlig at fellesfunksjoner – som sentralsykehus – bygges opp der, i stedet for i én eller flere av de gamle byene.

Jo Heringstad, Ås

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags