Bærekraft står på vår felles meny

Foto:

Av
DEL

debatt
Honnør til våre kolleger i Visit Lillehammer.
Bærekraft står på menyen i reiselivet som aldri før. Nasjonalparkriket er i gang med prosessen for å få merket som bærekraftig reisemål og har som mål at vi, våre medlemmer og fem kommuner skal ha ekstra fokus på tiltak og tankesett som styrker vår region.

For Nasjonalparkriket er det norske markedet svært viktig. I 2018 var størst andel av våre besøkende norske. Vi er også svært populære blant fjellglade utenlandske reisende. Den internasjonale satsingen til Nasjonalparkriket gjøres i samarbeid med Visit Geilo og Visit Valdres. Mountains of Norway er en salgssuksess som selger norske fjell til turoperatører i Europa. Der jobbes det systematisk for å få avtaler mellom lokale reiselivsbedrifter og operatører med mål om godt betalende gjester som blir lengre. Dette gir et mindre klimaavtrykk og styrket økonomi hos våre bedrifter. Mountains of Norway har også et ekstra fokus på å selge produkt som kan bruke offentlig, eller annen klimavennlig transport i så stor grad som mulig. Derfor vil det være viktig for Nasjonalparkriket å jobbe med opprettholdelse og økning av kollektivt transporttilbud til, og i regionen vår.

Markedsføring er en av Nasjonalparkrikets viktigste oppgaver. Vår jobb er å være synlige i alle relevante kanaler og skaffe oppmerksomheten til fjell- og aktivitetsglade mennesker. Det siste året har vi hatt økt fokus på innholdsproduksjon og fortelling av de gode historiene. Historier som folk skal kjenne seg igjen i og som skal få de til å tenke over hva slags verdier de selv har og ikke minst alt vi har av verdier rundt oss. Verdier som vi må ta vare på også for kommende generasjoner. Vi vil aktivt bruke vår kommunikasjon til å inspirere fremtidige besøkende til også å ta et verdivalg og tenke gjennom hva de ønsker å få ut av sin ferie. Vi skal skaffe oss en røst, både for synligheten til oss og våre medlemmer, men også for at vi har et viktig standpunkt knyttet til bærekraft.

Gudbrandsdalen er og blir en viktig del av det nye fylket Innlandet. Vi samarbeider godt med Visit Lillehammer og det ser vi også for oss i fremtiden. Vi skal stå sammen om Gudbrandsdalen og styrke posisjonen vår. Derfor er det gledelig å se at vi har samme tanke og fokus knyttet til bærekraft og vår viktighet i å ivareta den reiselivsperlen vi forvalter.

Ole Erik Bjørnstadhaugen og Cecilie Asp

Reiselivssjef og styreleder i Nasjonalparkriket Reiseliv AS

Otta

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags