Vi prioriterer nærmarkedene

Av
DEL

DEBATT
Visit Lillehammer og kommunene som inngår i samarbeidet er merket som bærekraftige reisemål. Det forplikter, og innebærer at vi og reiselivet i regionen må ta riktige valg for å ivareta en miljømessig, sosial og økonomisk bærekraftig utvikling. Dette innebærer også hvilke markeder og målgrupper vi aktivt retter vår markedskommunikasjon mot. Det er nærmarkedene vår region skal hente de fleste gjestene fra.

Globalt er turistveksten størst i Kina, India og andre asiatiske land. Som gjester i vår region utgjør imidlertid disse landene bare noen få prosent av gjestedøgnene. Hele 85 prosent kommer fra de skandinaviske landene. Styret i Visit Lillehammer har besluttet at det er innenfor disse markedslandene, samt Tyskland, Nederland og Storbritannia, som vi skal innrette markedsinnsatsen og produktutviklingsarbeidet på fremover.

Visit Lillehammer har hatt et markedsutviklingsprosjekt i Kina støttet av bl.a. Innovasjon Norge og Oppland fylkeskommune. Vi har kartlagt interessen i det kinesiske vintermarkedet. Potensialet for at de skal velge våre skidestinasjoner og være her i 3–7 dager for å stå på ski, er små. Vi vil derfor ikke prioritere å drive en aktiv markedsføring mot det asiatiske markedet og andre oversjøiske markeder, men om gjester fra disse markedene finner fram til vår region skal vi ta imot de med åpne armer og være et godt vertskap.

Er ikke da Kina viktig for regionen? Jo, absolutt. Vi ser en stor interesse fra Kina ift. lengre treningsopphold. Ca. 100 idrettsutøvere fra Kina har bodd i sør-Gudbrandsdalen i vinter. Det er grunn til å tro at denne interessen vil vedvare fram til vinter OL i Beijing 2022. Vinteridrettsutøvere som målgruppe er derfor viktig. Det er NIF og idretten lokalt som er motoren her.

Verdier og forbruksmønstre endres, særlig pga. klimaproblemet. Oslo Lufthavn og E6 kommer fortsatt til å være de viktigste innfallsportene til vår region. Vi kommer imidlertid til å bli mer bevisste på antall flyreiser og alternativene vi har, også ift. egen bil. Derfor blir utviklingen av offentlig transport svært viktig fremover.

Visit Lillehammer arbeider for å få realisert dobbeltsporet til Lillehammer, samt bedre togforbindelse gjennom Gudbrandsdalen til Møre og Trøndelag, i tunge allianser med næringsliv og politikere fra disse regionene. Vi har et utviklingsprosjekt støttet av Oppland fylkeskommune innen grønn og sømløs mobilitet til og innen destinasjonene våre. Vi mener det er viktig å satse på raske tog gjennom Østfold og ned til Malmø. Den dagen dette er realisert vil det være langt lettere å trekke til oss turister som kjører tog fra de prioriterte markedene til den grønne dalen. Planleggingen bør starte nå, som en konkret og offensiv satsing på nyttige klimagrep.

Ove Gjesdal, reiselivssjef og Bjørn Nørstegård, styreleder Visit Lillehammer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags