For oss som mødre framstår det slik at russebusskulturen skaper et klasseskille på skolen i Lillehammer

UKULTUR: Russebusskulturen har positive sider for dem som er innafor, men kan bli en ukultur for andre, skriver to russemammaer.

UKULTUR: Russebusskulturen har positive sider for dem som er innafor, men kan bli en ukultur for andre, skriver to russemammaer. Foto:

Av
DEL

LeserinnleggVi er mødre til to av årets russ på Lillehammer videregående skole avdeling sør. Vi har også eldre barn som har vært russ på samme skole. Ingrid Grimsmo Jørgensen skrev 25.4.2019 et interessant leserinnlegg i GD om dagens russekultur. Vi var tidligere i vår på GDs debattmøte på Litteraturhuset i Lillehammer om russefeiringen. Jørgensen deltok også på dette møtet, og hun fortalte om datteren sin som hadde gode erfaringer med å delta på russebuss.

Ingrid Grimsmo Jørgensen trekker i sitt leserinnlegg fram flere positive sider med å være med på russebuss; frihet, fellesskap, vennskap og gode minner. Vi er ikke i tvil om at mange av bussrussen har det supert i tre år med forberedelser og under selve russefeiringa. For foreldrene må det vært godt å vite at ungdommene på bussen holder sammen, passer på hverandre, har et sted å varme seg i kalde mai netter, samt en edru sjåfør. Russebussen kan bidra til et godt miljø for dem som er med.

Dessverre er det imidlertid slik at bussrussen kan bidra til et dårligere miljø for elevene som ikke er med på bussene. Vi er også bekymret for at deler av bussrusskulturen formidler et svært negativt kvinnesyn.

Tre årskull med selvsikre og kule russebussfolk tar altfor stor plass på Lillehammer videregående sør. I kantina beslaglegger tre gutte- og tre jentebusser stort sett hele skoleåret til sammen seks bord. Mye av tida er de uniformert i like hettegensere. Våre ungdommer tør selv ikke i tredje klasse å sette seg ned ved noen av disse bordene, til tross for at bussrussen ellers kan være gode klassekamerater som våre barn har lyst til å spise lunsj sammen med.

I russetida opplevde våre eldre ungdommer at bussruss som tidligere var gode venner ikke hilste til dem. De følte seg rett og slett ikke bra nok lenger, og turte i hvert fall ikke å spørre om å få være med og rulle.

Våre ungdommer har ikke hatt ønske om å være med på russebuss. De kjenner imidlertid godt flere venner som har tatt det svært tungt når de har fått beskjed om at de ikke kvalifiserte seg som bussruss. Dette innebærer at de i tre år i prinsippet vil være utestengt fra festing og moro sammen med denne gjengen som de så gjerne vil være assosiert med. Det kan også bety at bestevenninna «er tapt» hvis hun fikk være med og ikke dem.

For oss som mødre framstår det slik at russebusskulturen skaper et klasseskille på skolen i Lillehammer.

I flere russebusskull i hele landet har sangene knyttet opp til guttebussene formidlet et kvinnesyn der jenter blir sett på som objekter som skal tilfredsstille guttenes seksuelle behov:

«Har hørt du tenner på penger /Jeg kaster penger på en hoe / så vi kom i samme seng i natt» (Kick Six, Lillehammerrussen 2019).

«Er du tretten, er du med/Når du suger, så gå ned»(Playboy 2017).

Guttene argumenterer med at disse sangene ikke er alvorlig eller bokstavelig ment, men «bare kødd». Disse låtene spilles og synges imidlertid om og om igjen, og vi mener at en ikke skal undervurdere hvilken negativ effekt de kan ha på ungdommenes holdninger.

Media har i flere år fortalt om yngre jenter som har måttet ligge eller suge seg til å være med og rulle. En del guttebusser forlanger også «CV» med bilde, informasjon om kropp og sivil status før de vil avgjøre om jenta er godkjent.

Russebusskulturen har positive sider for dem som er innafor, men kan bli en ukultur for andre. Historien vår om hvordan bussrussen kan bidra til et dårligere miljø for resten av elevene kommer ikke godt nok fram i media. Å være den som ikke fikk bli med på russebussmoro, som medlem eller på rulling og fest, er skambelagt.

Mange av bussrussen er svært ressurssterke og innflytelsesrike ungdommer som våre egne barn ikke har lyst til å legge seg ut med. Dette betyr at vi som mødre fikk munnkurv av våre russ på debattmøtet som GD arrangerte. Vi tror at flere av russen og foreldrene som var til stede kjente på det samme, og debatten ble dessverre tam. Vi får heller ikke lov av våre ungdommer å undertegne dette leserinnlegget med annet enn to russemammaer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags