«Back to old school?»

- Ikke barna deres til å tro at de må ha «nye penner, for å få nye venner»

- Ikke barna deres til å tro at de må ha «nye penner, for å få nye venner» Foto:

Av
DEL

LESERINNLEGG
For en drøy uke siden sto spente elever klare i skolegården. I en reklame står det «Skolestart: når det er tid for nye penner og nye venner». Markedsføring som knytter nye ting til venner. Når man gir etter til kjøpepresset, videreformidler man at det du har er viktigere enn den du er. Er det dette vi vil lære barna våre?

Butikker tjener godt på kampanjer som «Back to school». Kjøpepresset øker når salget er innpakket i goodiebags og leker. Kan dette betraktes som skjult reklame? Forbrukertilsynet sier: «Sammenblanding av markedsføring med lek og konkurranse gjør det vanskeligere for barn å forstå at det dreier seg om markedsføring.»

Nylig er merkelapper fjernet av klær, sekker, pennal osv. Er dette bærekraftig? Trenger barn alt nytt til skolestart?

Bærekraftig utvikling er ifølge FN «utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov.» Vi har med andre ord et ansvar for de neste generasjonene.

Kjøpepresset bidrar til nordmenns overforbruk. Heldigvis finnes det enkle knep for en mer bærekraftig skolehverdag. Vi oppfordrer til å arve/låne, arrangere loppemarked og syverksted, ha byttedag eller sette inn bytteskap på skolen (legger inn en ting og tar en annen).

Så kjære foresatte, få ikke barna deres til å tro at de må ha «nye penner, for å få nye venner». Gå fram som et godt eksempel og velg bærekraftige alternativer. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags