Mer til Lillehammer - hvis regjeringspartiene vil

Mizanur Rahaman (SV) maner til fortsatt politisk innsats for at Statens vegvesen skal legge så mye som mulig av framtidig virksomhet til Lillehammer.

Mizanur Rahaman (SV) maner til fortsatt politisk innsats for at Statens vegvesen skal legge så mye som mulig av framtidig virksomhet til Lillehammer.

Av
DEL

leserinnlegg
Da jeg flyttet til Lillehammer
var det ikke på grunn av godt skiføre eller arven etter OL i 94. Det var et jobbtilbud som fikk meg til å flytte fra store Oslo til mellomstore Lillehammer. Jeg er nok ikke alene om det. Arbeidsplasser har historisk vist seg å være den dominerende årsaken til utvikling i en distriktskommune. Etablering av nye arbeidsplasser og opprettholdelse av eksisterende bør derfor være en av hovedprioriteringene til alle partier som stiller til valg i en distriktskommune.

Lillehammer er en kommune med mange kompetansearbeidsplasser som kan legges ned eller flyttes på grunn av politiske vedtak. Sammenslåing av fylkeskommunene, avvikling av sams vegadministrasjon og endringene innen domstolene har gjort oss godt kjent med vår sårbarhet. I slike faser er det helt avgjørende at partiene lokalt kan finne hverandre og samarbeide på tvers av de ideologiske skillelinjene for Lillehammers beste.

Da faren for nedleggelse av vegkontoret i Lillehammer ble kjent, viste våre politikere i regionen seg fra sin beste side. Ordførere fra hele regionen, fylkespolitikere i Oppland og lokalpolitikere i Lillehammer nølte ikke med å gjøre det de maktet i kampen for å redde vegkontoret. Det er ikke hverdagskost at representanter fra SV og Frp drar sammen til Oslo med et felles mål. Men det skjedde og innsatsen er lagt merke til av alle. Til og meg helt nord i landet der den politiske innsatsen i Lillehammer ble brukt som eksempel for å inspirere Vadsø til å posisjonere seg i kampen.

Vegdirektøren har nylig levert fra seg sitt forslag til samferdselsdepartementet. Forslaget gir Lillehammer et godt utgangspunkt. Det gir oss grunn til håp og optimisme, men kampen er ikke over. Nå skal regjeringen sette sitt spor på avgjørelsen. I beste fall kan det ende opp med at politikerne går for en ytterligere styrking av vegkontoret i Lillehammer ved at ledelsen til en divisjon plasseres her, i tillegg til det som allerede er foreslått. I verste fall kan det ende opp med at politikerne tar fra oss mye av det som er foreslått lagt til i Lillehammer.

Det er ikke utenkelig at vi kan få en reprise av det som skjedde i 2003. Men da må lokalpolitikerne til regjeringspartiene levere.

Det hviler nå et stort ansvar på lokalpolitikerne til regjeringspartiene. Kampen er ikke over, og det er regjeringen som har siste ord i saken. Vegdirektørens anbefaling er positive nyheter for oss, men bør ikke bli en hvilepute for politikere. Den innsatsen vi legger nå vil avgjøre om Lillehammer blir en vinner eller taper, økning eller reduksjon i antall arbeidsplasser er målestokken.

Det er nå en åpen utfordring til representanter fra regjeringspartiene i Lillehammer om de politisk kan skaffe mer til Lillehammer enn det som administrativt er foreslått fra vegdirektøren. Det er ikke utenkelig at vi kan få en reprise av det som skjedde i 2003. Men da må lokalpolitikerne til regjeringspartiene levere. Tar de utfordringen?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags