Med el-fly kan flystripa på Frya oppleve en liten renessanse

INITIATIV: Hvis noen inviterer, tar jeg gjerne en tur til Frya i sommer. Med el-fly kan flystripa der oppleve en liten renessanse, skriver Ketil Kjenseth, leder i Stortingets miljø- og energikomite.

INITIATIV: Hvis noen inviterer, tar jeg gjerne en tur til Frya i sommer. Med el-fly kan flystripa der oppleve en liten renessanse, skriver Ketil Kjenseth, leder i Stortingets miljø- og energikomite. Foto:

Av

Frya kan bli et elektrisk testbed for framtidige flygende duppedingser.

DEL

DEBATT
Prosjektet Reis Smart, gratis kollektivtransport på bygda, er i ferd med å sette en ny standard for organisering av miljøvennlig transport i spredtbygde strøk. Det er ikke tilfeldig at det er reiselivskommunene i Midt-Gudbrandsdalen som er første ute i Norge med å prøve ut dette. De konkurrerer med reiselivet i Alpene om turister.

I både Tyskland og Østerrike er det flere steder tilbud om små, miljøvennlige minibusser som kjører på oppdrag – i stedet for i faste ruter. Teknologien er den samme som Ûber bruker, men organisering og betaling er annerledes, i form av at lokalt næringsliv «øremerker» en liten andel av alle betalinger til seg – til det felles transporttilbudet.

Smarttelefoner, med digitale kart og posisjonering samt innebygd lommebok som gjør det mulig å betale digitalt i Vipps, er bare starten på nye tilbud i distriktene. Det være seg for innbyggere, turister eller for offentlig sektor som kommuner.

Fredag var jeg på Rjukan. Der har de over noen år satset målbevisst for å få etablert grønne datasentre. Ikke for å produsere Bitcoin og kryptovaluta. Men for å håndtere stadig større datamengder. For banker, for dataselskaper, for offentlige aktører og ikke minst for å møte en betydelig vekst i datamengde når selvkjørende transportmidler nå er på full fart inn i trafikken.

Jeg blir ikke overrasket om noen utenlandske bilprodusenter velger Rjukan som «leverandør» av miljøvennlige datamengder. Eller om det kommer et oppdrettsanlegg i nabobygget til ett av datasentrene. Sambruk av temperert vann kan nemlig være en stor gevinst.

Forrige mandag var jeg i Stavanger. Der har Stavanger og nabokommunene etablert Greater Stavanger, for å gjøre regionen til Norges «smarteste». Det er nok ikke helt tilfeldig at Sola flyplass nå jobber på spreng for å bli Norges første helelektriske flyplass.

Reis Smart kan være spiren til å etablere en større Smart-satsing i Gudbrandsdalen. Det kan bli vinn-vinn. For innbyggere, miljøet og for næringslivet. Skal vi konkurrere om framtidas store vinteridretts-arrangementer, må vi konkurrere på bærekraft. Alpin-VM i Åre sist vinter viste litt av hva som må til.

I tillegg er det konkurranse om arbeidskraft. Gudbrandsdalen er preget av stor vekst i den aldrende befolkningen og liten vekst i den unge. Skal vi skaffe oss arbeidskraft i distriktene, må vi jobbe smart. Det gjelder også offentlig sektor. Framtida er ikke Nord- og Sør-Fron kommune. Den er Smart-Fron.

I august skal jeg til Lom. Blant annet for å besøke Klimapark 2469 og se hvordan Juvassbreen smelter og skiheisen må flyttes. Men også for å høre og lære om alpin beredskap og redningstjeneste. I Ottadalen og Romsdalen er mye av den beste operative kunnskapen om ferdsel i norske fjell samlet.

Et klima i endring, med nye nedbørsmønstre, ras- og skredfare, kombinert med stadig flere uerfarne turister som tar nye sjanser i søken etter spenning, gir både nye behov og nye muligheter. Kanskje kan det være grunnlag for et «Smart wildlife»-senter i Lom?

Hvis noen inviterer, tar jeg gjerne en tur til Frya en gang i sommer. Med el-fly kan flystripa der oppleve en liten renessanse.

Men mest av alt kan området kanskje bli et elektrisk testbed for alskens framtidige flygende duppedingser. Et testbed for reiseliv, helsesektor og Bygde-Norge. For også vi på bygda trenger testsentre. Akkurat som det bygges testsentre både offshore og i de store byene. Vi trenger det bare på litt andre premisser.

Droner er på full fart inn i helsetjenesten. Sammen med luftambulansebasen på Dombås og en ny ved Mjøsbrua, kan Innlandet bli Norges testsenter for smarte helsetjenester tilpasset distriktene. For eksempel å få medisiner levert på trappa i Sorperoa – av en drone.

Ketil Kjenseth

Stortingsrepr. (V), Oppland
Leder av Stortingets energi- og miljøkomite

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags