Trafikken krever vår oppmerksomhet, hele tida

Utrygt: Prikkbelastning for mobilbruk fører forhåpentligvis til tryggere trafikk.Arkivfoto

Utrygt: Prikkbelastning for mobilbruk fører forhåpentligvis til tryggere trafikk.Arkivfoto

DEL

gd mener 

Fire personer mistet livet på vegen i Oppland i 2018, tre av disse i Gudbrandsdalen. Året før krevde Opplandstrafikken åtte liv. Ser vi tilbake til 2003, var tallet 24. Norge har blitt verdens tryggeste land for de vegfarende.

Stortinget vedtok i 2002 en Nullvisjon. Ambisjonen er «ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken». Statsstikkene bekrefter at vi er undervegs, men enkelteksemplene med død og alvorlige kvestelser minner oss om at det fortsatt er langt til målet.

Tryggere trafikk har vært et fellesprosjekt for mange aktører. Kommuner, fylkeskommunale trafikksikkerhetsutvalg, politi, Statens vegvesen, Trygg Trafikk og kjøreskoler har trukket i samme retning, samtidig som nye tekniske løsninger har gjort både veger og biler tryggere.

Statsstikken sier noe om en positiv utvikling over år. De ferske tallene fra 2018 er samtidig en påminnelse om det som er ugjort i trafikksikkerhetsarbeidet. Det handler selvsagt om infrastruktur, om å bygge tryggere veger der problemer er løst midlertidig ved å senke fartsgrensene, om å bygge midtdeler for å hindre møteulykker, og om andre tiltak for å hindre at føreres feilvurderinger får dramatiske konsekvenser. Men det handler også om hver enkelt av oss, og om hvordan vi opptrer i trafikken.

Gamle tall fra Statens vegvesen viser at noen titalls dødsfall i trafikken skyldes mobilbruk. Myndighetenes reaksjon på dette, er at vi fra og med i år får prikker i førerkortet for ulovlig mobilbruk. Tiltaket er et nytt lite skritt i retning av å oppfylle nullvisjonen.

Nye og bedre veger tar ulykkesstatistikken i riktig retning. Bilene blir tryggere. Det er likevel fortsatt slik at trafikken krever vår oppmerksomhet, hele tida.

Les også: Du som er trafikant – vær ditt ansvar bevisst

Les også: Den siste vakre vegen

Les også: Politikerne må redde godstransport på bane

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags