Gondol er neppe det rette

Venstre-kandidat Jo Are Aamodt Brænden har en av de første kritiske stemmene til gondolplanene det arbeides med i Lillehammer.

Venstre-kandidat Jo Are Aamodt Brænden har en av de første kritiske stemmene til gondolplanene det arbeides med i Lillehammer.

Av
DEL

Leserbrev
Det ser ut til at kommunedelplanen for Lillehammer by blir vedtatt med en åpning for at det kan bygges en gondol fra Strandtorget og opp til Birkebeineren skistadion. Jeg må si jeg undres litt over at ideen og tiltaket ikke har møtt mer motstand.

Etter min vurdering er det å bygge eller tillate en gondol gjennom Lillehammer, neppe det rette.
For det første innebærer en gondol et visuelt brudd med byens karakter. For det andre er heller ikke en gondol lydløs. Selv om det sikkert ikke blir massivt med støy fra en gondol, så vil den gi et vedvarende skjemmende lydbilde.

For det tredje vil en gondol være et svært statisk fremkomstmiddel som jeg har vanskelig for å se at vil kunne være til nytte for særlig mange. Dette skyldes at traseen som går på tvers av den retningen som jeg antar er hovedretningen for transportbehovet for Lillehammers befolkning. Videre må den enkelte komme seg til og fra gondolens ulike stasjoner. Det vil da for de fleste være enklere å ta seg direkte dit en skal, uten å ta en tur innom en gondol.

For det fjerde har jeg ingen tro på at en gondol vil ha noen særlig attraksjonsverdi. En gondol er i seg selv ikke særlig spesielt, en skal tross alt ikke lengre enn til Øyer, for å finne en gondol i drift.

For det femte er gondol neppe et godt miljøtiltak heller. En gondol med sine faste stasjoner, og derved begrensede bruksområde fremstår umiddelbart som relativt ressurskrevende i forhold til andre alternative investeringer i transportsystemer.
 

Rundt omkring i verden tas det i dag i bruk nye elektriske fremkomstmidler i ulike typer forretningsmodeller som baserer seg på deling. I Oslo har Vy flere små leiebiler som du kan leie direkte ved et program på din telefon. Er du i Oslo kan du også enkelt leie en sparkesykkel som står på gaten og kjøre den dit du skal. Hvor det står bil eller sparkesykkel i forhold til hvor du er, finner du enkelt på din telefon. Denne type transportløsninger og de selvkjørende løsninger som er på tur, fremstår både mer fleksible og bedre for miljøet, enn å investere 450 millioner i en gondol.

Hadde det ikke vært bedre å bruke ressurser på hvordan vi i en by som Lillehammer kan legge til rette for fremtidens selvkjørende farkoster eller høy tilgjengelighet av fremkomstmidler som kan leies, for turen fra A til B.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags