Vingnesbruas muligheter

Lars Giæver (MDG) mener Vingnesbrua åpnes for nye muligheter når bilene fjernes.

Lars Giæver (MDG) mener Vingnesbrua åpnes for nye muligheter når bilene fjernes.

Av

Vingnesbrua er den lengste kommunaleide brua i Norge, og full av både historie og håp. I dag er den lite egnet for noen, men det åpner seg muligheter når bilene fjernes.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

KUN 5 kr for alt på nett! Les plussartikler og del tilgangen med familien

LESERINNLEGG

Noen er skeptiske til at den knappe kilometeren med bru skal være barna og andre myke trafikanters boltreplass. Det er ikke så rart egentlig. I dag er den forblåst og gangfeltet er så skummelt at selv hunder jeg har gått tur med vegrer seg.

Brua er ikke i god stand, men uten bilene og med noen kosmetiske grep kan den bli en attraksjon i årevis. Det trenger ikke å bli dyrt, og med utsikt til Lågen, Mjøsa, byen og Vingnes ligger forholdene allerede til rette. Enten man vil se hvor majestetisk Lillehammer fremstår i mørket, eller om man vil oppleve Skibladner dampe inn mot kai, så er Vingnesbrua stedet.

Det beste tror jeg vil være om folk tar eierskap til prosjektet, og at vi sammen er med å skape og bevarer brua. At vi alle bidrar og gjør den levende. Ideene kan være mange, både små og gjennomførbare og visjonært drømmende: -Vindskjerm i nord, blomster i sør og sykkelstativ både i øst og vest? Hva med benker og bruas historie på plaketter? Skal vi bygge pariserhjul og Mjøsas vakreste stupetårn?, - vel kanskje ikke det siste, men en ting er sikkert:

Dugnads- og friskuskommunen Lillehammer er mest skikka i hele landet til å gå foran.
- Klart vi kan bane gangvei over Mjøsa!

Lars Giæver

Miljøpartiet De Grønne Lillehammer

Lillehammer

Følg på: Twitter, Facebook

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags