Samarbeid og forsøk for heldagsskole

OSLO 20061026
Elever ved videregående skole. Sitter konsentrert i klasserommet under eksamen. Tentamen. Konsentrasjon. Læreren sitter ved tavlen.
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
NB! Modellklarert

OSLO 20061026 Elever ved videregående skole. Sitter konsentrert i klasserommet under eksamen. Tentamen. Konsentrasjon. Læreren sitter ved tavlen. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert Foto:

Av
DEL

leserinnlegg
Tanken om heldagsskole er i medvind. Stadig flere politiske og faglige miljøer sympatiserer med følgende tanke: undervisning + SFO = heldagsskole. Heldagsskole med et godt og variert innhold kan gi barn en god dag og mer fri tid med foreldre og venner om ettermiddagen.

Hvordan en heldagsskole skal organiseres og hva skoledagen skal inneholde, må drøftes i et tre-parts-samarbeid. I Lillehammer kommune kan det i forkant av utprøving av heldagsskole, opprettes ei prosjektgruppe med politikere, skoleledere og tillitsvalgte.

Hva om Lillehammerskolen søkte om prosjektmidler for å være en av flere kommuner som prøver ut ideer i praksis? Barneskoler i Lillehammer kan være pilot-skoler som prøver ut heldagsskolen i praksis. Barneskoler i kommunen kan melde seg frivillig, og hver skole kan prøve ut sin egen variant av heldagsskole. Det vil gi Lillehammerskolen et breiere erfaringsgrunnlag ved at flere varianter prøves ut.

Obligatorisk og gratis er to viktige prinsipper for at heldagsskolen skal være et tiltak som gir like muligheter for alle.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags