Snakket nevropsykolog Elke Rønningen sant eller usant?

Lesebrett i skolen skaper debatt.

Lesebrett i skolen skaper debatt. Foto:

Av
DEL

leserinnleggDebatten om bruk av i Pad/nettbrett i Lillehammer skolen pågår for fullt. En slik debatt bør ønskes velkommen av skoleeier. På debatten på NRK 1 for to uker siden påsto nemlig nevropsykolog Elke Rønningen at bruk av nettbrett i skolen ødelegger nervebaner i hjernen som er avgjørende for dybdelæring.

Rønningen spissformulerte sine synspunkter med at innføringen av nettbrett i skolen: " ... i verste fall kan ødelegge en hel generasjon barn". En utdyping av hennes argumenter er publisert på NRK Ytring den 17. september.

Hva er det så Rønningen mener at nettbrettet kan ødelegge? Jo, vi snakker altså om dybdelæring; evnen til å lære noe grundig og med god forståelse. En forutsetning for danning i fagene overhodet. Dette anses som så viktige ferdigheter at det er løftet opp som ett av de viktigste satsingsområdene for fremtidens skole i Norge (Stortingsmelding 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse).

Rønningen sine påstander er urovekkende, men kanskje ikke overraskende? Jeg mener det derfor er behov for en avklaring fra dem som har ansvaret for beslutningen om å innføre nettbrettet i Lillehammerskolen, på alle alderstrinn.

Det er lett å mistenke at man her har gjort en det motsatte av hva man burde. Kanskje man i ivren etter å fremstå som "moderne" og "fremoverlent" hadde bestemte seg på forhånd? Om at nettbrett, ja det burde man ha. Elevene skal jo tross alt lære digital kompetanse. Så har man kanskje søkt informasjon som støtter opprinnelig standpunkt og unngått informasjon som peker i motsatt retning?

Et klassisk eksempel på dette er å be noen lærere evaluere en prøveordning som i utgangspunktet er positiv til å innføre et nettbrett i skolen. Eller å lete fram forskning som understøtter eget standpunkt. Man finner det man leter etter.

Problemet med dette er at antakelser aldri kan bekreftes, men kun avkreftes. Jeg håper selvfølgelig å ta feil, men er svært urolig for at det motsatte er tilfellet. Mitt spørsmål til skolesjef Trond Johnsen er derfor følgende: Hvilken forskning bygger dere på som viser at Elke Rønningen tar feil?

Ulf Holberg, Lillehammer, foresatt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags