Tolstadåsen ligger midt i smørøyet, i en svært attraktiv turistdestinasjon

ENTYDIG: Faglige vurderinger peker helt klart mot Tolstadåsen, skriver innsenderen om flyplassalternativ i norddalen.

ENTYDIG: Faglige vurderinger peker helt klart mot Tolstadåsen, skriver innsenderen om flyplassalternativ i norddalen. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg
Jo Heringstad skriver i GD 22 juli at Tolstadåsen ligger dårlig an og mener vi burde vurdere å legge flyplassen på Hovdamoen sør for Randsverk. Takk til Heringstad for engasjerte og gode behovsanalyser for flyplass i regionen.

I flere år som styreleder i GL har jeg og styret hatt studieturer og møter med mange fagfolk vedrørende etablering av flyplasser i Distrikts-Norge. Vi har satt oss grundig inn i viktige kriterier for å få etablert en velfungerende flyplass i Nord Gudbrandsdalen.

Styret har støttet seg til Avinor, den høyeste fagkompetansen i Norge på flyplassetableringer og drift. Et viktig argument for flyplass i regionen er at Samferdselsdepartementet ikke oppfyller sin egen norm, med mål om å levere et likeverdig flytilbud til 90 prosent av den norske befolkningen. Ingen skal ha lenger reiseavstand enn 1,5 time til nærmeste flyplass eller 2,5 timer til nærmeste hovedflyplass.

Dette kriteriet er ikke oppfylt i vårt område og avskjærer denne regionens innbyggere til å ta del i Avinor sine subsidierte flybilletter, som går under betegnelsen «Fotruter», en subsidiert ruteflyving i Norge. Dette er ett distriktspolitisk virkemiddel for å skape et raskt og likeverdig flytilbud til befolkningen uansett hvor de måtte bo i vårt langstrakte land.

I vår region opplever vi det motsatte av subsidiering, ved en ekstra skatt i form av bompenger for å komme inn og ut av regionen. Vi kunne ikke funnet en mer sentral og riktig plassering av flyplass enn Tolstadåsen. Ved å sette passerspissen på Tolstadåsen, ligger flyplassen midt i smørøyet av Norges Nasjonalfjell og nasjonalparker med tilhørende turistdestinasjoner.

Den store forskjellen mellom Leirin og Tolstadåsen er at estimatene tilsa nesten seks ganger større årlig trafikkgrunnlag på Tolstadåsen i forhold til Leirin.

Et viktig argument for Tolstadåsen er den sentrale beliggenheten til E6, riksveg 15, riksveg 136 og Dovrebanen med Otta stasjon. Utbyggingen av flyplass i Mo i Rana viser hvor stor vekt Avinor legger i å få gode vegforbindelser inn mot flyplassen, der de sammen med Statens vegvesen bygger ut dagens vegnett til 90 km hastighet mot Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen, Hemavan og Tarnaby i Sverige.

En flyplassetablering på Tolstadåsen vil bidra til en storstilt vegutbygging i regionen for å sikre rask og god tilkomst til flyplassen. Med økt trafikk som følge av flyplass vil jernbanen også få et større trafikkgrunnlag. Med flyplass i regionen kan det bli lettere å få utflyttede statlige arbeidsplasser til Norddalen. Et likeverdig flytilbud er mulig å få til her som i resten av landet, men da må en samlet region kreve dette av staten. Verre er det ikke.

Det er interessant å se den gode analysen Heringstad gjør rundt flyplassetablering og mulig alternativ plassering. Faglige vurderinger peker helt klart mot Tolstadåsen.

Heringstad etterlyser med rette statens løfte om kompensasjon til de berørte kommunene Vågå og Sel som mistet muligheten til å produsere ca. 1000 GWh etter at hele Sjoavassdraget ble vernet i 1973. Forutsetningen for vedtaket var at staten skulle bidra til at de berørte kommunene skulle få en annen næringsvirksomhet i stedet for kraftutbygging. Spesielt med tanke på turistutbygging som i Valdres og Hallingdal.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags