Demokratikamp i praksis

Ulf Holberg  minner om hvilken betydning skolen har og må spille i kampen mot antidemokratiske krefter, og mener det innebærer at man også må tørre å bryte med ordrer fra øverste hold.

Ulf Holberg minner om hvilken betydning skolen har og må spille i kampen mot antidemokratiske krefter, og mener det innebærer at man også må tørre å bryte med ordrer fra øverste hold.

Av
DEL

leserinnlegg
Øyvind Sørlie er rektor ved Lillestrøm videregående skole. Han har klart å sette fake news og demokratitrusler på dagsorden. Vi snakker om skolen sitt samarbeide med NRK programmet Folkeopplysning, som forsøkte å manipulere skolevalget. Gjennom målrettet propaganda, og falske nyhetssider prøvde de å påvirke elevene ved skolen. Resultatet var nedslående. Elever hadde slukt falske nyheter som om de var fakta.

Hvorfor er dette en så viktig sak? Fake news utgjør kanskje den mest alvorlige trusselen mot vårt folkestyre. Ut av falske nyheter og forvrenging av fakta vokser det frem antidemokratiske krefter. Hvis folk ikke lenger vet hva de skal feste lit til? Hvem skal de til slutt tro på? Historien har vist hvem vi vender oss mot. Og vi ser tendenser over hele Europa. Høyre ekstreme krefter gror godt.

kritikken mot det som skjedde på Lillestrøm lot ikke vente på seg. Fra en nesten samlet norsk maktelite. "Elever burde ha lært dette uten å bli utsatt for det i et eksperiment", "Og NRK skulle ikke ha bidratt til å spre desinformasjon" (Aftenposten, leder 6.9). Flere andre har ropt høyt om at elever er krenket (Aftenposten, 7.9).

Jeg mener rektoren gjorde rett. Kanskje har det påvirket noen få stemmer i lokalvalget? Men hvem hadde brydd seg om dette i en annen setting? Og elevene ved skolen skriver i Aftenposten denne uka at de virkelig har fått øynene opp for viktigheten av kildekritikk.

Og aller viktigst: Det er flott å se at vi fortsatt har rektorer som kjemper for viktige verdier i samfunnet. Som ikke bare blindt adlyder ordre fra autoriteter. Vi vet alle hvor dette siste kan bringe oss. Adolf Eichmann, arkitekten bak Holocaust nektet all skyld under rettssaken mot han i 1961. Han hadde jo bare fulgt ordre.

I den opphetede debatten som nå foregår er det grunn til å minne om hvilken betydning skolen har og må spille i kampen mot antidemokratiske krefter. Det innebærer at man også må tørre å bryte med ordrer fra øverste hold. Verdier trumfer autoriteter. Målet helliger middelet.

Det var her motstanden mot å nazifisere undervisningen og Vidkun Quisling sitt forsøk på å erstatte Stortinget med et yrkesbasert riksting i realiteten ble stanset. Look to Norway talen, der president Franklin D. Roosevelt i 1942 manet verden til å stå i mot nazistenes fremmarsj var inspirert av de norske lærernes motstandskamp og enorme forsakelse. Nå er det rektor Øyvind Sørli som har tatt kampen. Vi bør alle "look to Lillestrøm". Dette er demokratikamp i praksis.

Ulf Holberg, lektor, Lillehammer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags