Det haster å få gjort ferdig vegen man har startet på, også lenger nord

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har åpnet sin kanskje viktigste vegstrekning, Han har også ansvar for den delen av E6 som ender i ei steinrøys på Sjoa. Foto: Torbjørn Olsen/Jan Kristoffersen

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har åpnet sin kanskje viktigste vegstrekning, Han har også ansvar for den delen av E6 som ender i ei steinrøys på Sjoa. Foto: Torbjørn Olsen/Jan Kristoffersen

DEL

gd mener
Samferdselsminister
Jon Georg Dale (Frp) åpnet tirsdag den første strekningen på nye E6 mellom Kolomoen og Øyer. 12 kilometer ny veg betyr både økt trafikksikkerhet og bedre transportøkonomi.

E6 binder sammen nord og sør, og øst og vest. E6 er kanskje landets viktigste veg. Strekningen gjennom innlandsfylkene inneholder en del flaskehalser, som på ulike vis representerer både trafikkfare og lav effektivitet. Nå er det lagt til rette for sammenhengende utbygging videre nordover, i første omgang til Moelv, deretter videre mot Lillehammer og Øyer.

For samferdselsministeren er trolig strekningen han åpnet tirsdag av de aller viktigste. Regjeringens hjertebarn Nye Veier AS er over i en fase der de ikke bare kan snakke om hvor effektive de mener å være. Når snorer klippes, kan de gjøre opp regnskap og dokumentere hvordan det faktisk ble. Og da er det slik at gode resultater for Nye Veier også er gode resultater for Frp-statsråden. På en høytidsdag som den de hadde på asfalten ute på Hedmarken tirsdag, er det grunn til å gratulere både statsråd og Nye Veier med resultatet.

For oss som holder til på begge sider av den samme vegen lenger nord, er håpet nå at Nye Veier klarer å holde utbyggingstakten oppe. Vi minner om at verken Moelv, Lillehammer eller Øyer er endepunkter i dette arbeidet.

Gjennom Ringebu sentrum er trafikkforholdene nå slik at fartsgrensa er senket til 40 kilometer i timen.

På Sjoa ender vegen som ble åpnet i 2016 i ei steinrøys, som minner forbipasserende om at mye fortsatt er uløst og ugjort. Samtidig som vi feirer 12 km ny veg lenger sør, er det behov for å gjenta at det haster å få gjort ferdig det man har startet på også lenger nord.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags