Diplom-is endrer logoen etter «joika-debatten» – se den nye logoen her

Administrerende direktør i Diplom-is, Martin Kjekshus.

Administrerende direktør i Diplom-is, Martin Kjekshus. Foto:

Av

«Eskimonika», som opprinnelig ble tegnet på 1930-tallet forsvinner fra norske butikkhyller. Nå er den nye logoen klar til å vises frem.

DEL

I løpet av det siste året har iskremprodusenten Diplom-is utviklet ny visuell profil, som også inkluderer endring av den kjente, gule logoen.

Nå er den nye logoen klar til å vises frem, og skal bidra til å styrke merkevaren Diplom-is i markedet.

Forhistorisk

Forslaget om endringene kom etter en landsomfattende debatt rundt flere produsenters bruk av forhistoriske navn som samegutten og «joikakaker», der det blant annet haglet kritikk fra Samerådet.

– Vi ønsker å ta med oss de positive verdiene som finnes i logoen, men vil også gjøre tilpasninger slik at vi ikke krenker noen samtidig som man skal kjenne oss igjen, sa marketing og produktutviklingsdirektør, Anne Borgen Sturød til NRK tilbake i april når debatten holdt på.

Logoen til Diplom-is skulle symbolisere kulde mot varme. Da ble en inuitt valgt for å symbolisere det kalde, forklarer Sturød.

– Vi ønsker å ta med oss de positive verdiene som finnes i logoen, men vil også gjøre tilpasninger slik at vi ikke krenker noen samtidig som man skal kjenne oss igjen, fortsetter Sturød.

Den nye logoen har mange av de samme kjennetegnene som ved den gamle logoen.

Den nye logoen har mange av de samme kjennetegnene som ved den gamle logoen.

Modernisering

Nå er den nye logoen klar, og navnet «Eskimonika» er borte en gang for alle.

– I et marked med stadig økende konkurranse ser vi viktigheten av å posisjonere oss som iskremprodusent. Gjennom produkter av høy kvalitet, og en visuell identitet som er igjenkjennbar uavhengig av hvilket Diplom-is produkt du kjøper, skal Diplom-is skape fine iskrem-øyeblikk som får frem smilet, sier administrerende direktør i Diplom-is, Martin Kjekshus via en pressemelding.

Siden Diplom-is startet opp i 1930, har logoen vært gjennom en rekke endringer. Slike moderniseringer og justeringer har blitt gjort for å utvikle merkevaren og holde den levende.

Sist logoen ble endret var i 2010, da selskapet fylte 80 år.

Endring i isdisken

I løpet av 2021 vil produktene under Diplom-is-paraplyen få ny drakt.

– Gjennom hele neste år vil man kunne se en endring i isdisken. Det gule universet vårt vil synes i enda større grad enn før, og man skal lett kjenne igjen et Diplom-Is produkt når man ser det. Vi har bevisst valgt en gradvis utrulling.

Kjekshus forteller at de har fokus på sirkulære løsninger og reduksjon av vårt fotavtrykk. De vil bruke opp det eksisterende emballasje før vi trykker nytt.

Diplom-is AS er et heleid datterselskap av TINE SA og er en ledende aktør innen iskremkategorien i Norge.

Artikkeltags