E6 Moelv – Øyer, på ville veger?

Marit og Arne Pedersen, Brumunddal mener planene for ny E6 Moelv- Øyer er for omfattende.

Marit og Arne Pedersen, Brumunddal mener planene for ny E6 Moelv- Øyer er for omfattende. Foto:

Av
DEL

leserinnlegg

Hvorfor har dette prosjektet så høy prioritet? Vi kjører der til nesten alle døgnets tider, men opplever sjelden eller aldri køproblemer. Lokaltrafikken fra Gausdal til Lillehammer har også en tendens til å gå inn på E6. Den nye opptrekksarmen oppfattes som kronglete der en må igjennom 5 rundkjøringer før en er på Smedstadmoen. Da er det lettere «å kaste seg ut på» E6 sørover.

Hvorfor må E6 krysse Mjøsa ved Moelv for så å krysse Lågen igjen ved Lillehammer?

Her skal det brukes minst 4 milliarder, bare for å krysse vassdraget to ganger! I tillegg sitter vi igjen med økte utslipp av mikroplast (bilgummirester) og salt i vassdraget. Utslipp fra brua over Lågendeltaet vil i tillegg drive med strømmen og forurense Mjøsa. Hundrevis dekar god matjord langs Biri- og Vingromlandet vil bli lagt under asfalt.

Løsningen ligger selvfølgelig i å ruste opp fylkesveg (Fv) 213, Turistvegen, fra Moelv til Lillehammer. Bygg veg med tilsvarende standard som E6 fikk i Nord- og Sør-Fron. Hvorfor ikke tenke samarbeidsprosjekt med jernbanen mellom Moelv og Lillehammer og legge vegen i ny trasé fra området ved Brøttum stasjon til Søre Ål/Lillehammer? Mye kortere, og kanskje kunne dette utløse ny atkomst i retning Sjusjøen også. Trafikken gjennom Lismarka og Åsmarka er til tider heftig.

Dagens E6 fra Moelv til Øyer har mer enn nok kapasitet i mange år framover, forutsatt at den ulykkesutsatte Fv 213 rustes opp. Myke trafikanter må også gis levelige vilkår. Fv 213 er i dag skoleveg i Ringsaker. Her er det ikke mye gang- og sykkelveg.

E6 forbi Lillehammer kan utvides med et tredje kjørefelt mellom Gausdalsarmen og Strandtorget/Vingnes. På denne strekningen kan dette feltet brukes i begge retninger (reversibelt) slik det var i Okstad-bakkene sør for Trondheim på 70/80- tallet. I fjellet under Lillehammer kan det bygges parkeringshus med av- og påkjøring fra ny Fv 213. Ja, den må ned/inn i fjellet sør for byen og komme ut nord for byen hvor den knyttes til nåværende E6. Avkjøring til Strandtorget må også etableres. I Moelv kan Fv 213 gå inn i tunnel nord for Skarpsnoberget og komme ut nord for byen.

Vi er ikke uenige i at vegene må rustes opp, men vi er kritiske til prioriteringen. Brøytebilsjåfører har blitt kvestet på Rv 3 i Østerdalen fordi vegen er for smal! Flere steder, også i innlandet, er det stor fare for steinsprang. Det er nok å nevne Skreia, Valdres, Skåbu og Bøverdalen. Alle har rett til å ferdes trygt på vegene. Pengene finnes, og det gjelder å bruke dem fornuftig. Som Jens Stoltenberg sa: alle skal med. Dessuten: det er ingen menneskerett å kjøre 110 km/t, og skal vi ikke kjøre mindre bil i framtida?


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags