Elbil-fordeler er ikke bærekraftig

Foto:

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Etter å ha lest «Den norske elbilforenings» hjemmeside, ble jeg overrasket. Her står det at en hovedoppgave er å beholde elbilfordelene. Det er derfor naturlig å spørre om elbileiere ikke skal betale for bruk av veg, og ikke være med i vårt velferdssamfunn. Det er egoistisk av en særgruppe, i miljøets og klimaets navn.

Det er ca. 300000 elbiler i Norge. For orden skyld nevner jeg at jeg ikke er imot elbilen og eiere. Jeg er imot de mange urimelige fordeler ved innkjøp og drift.

Ved produksjon av elbiler og andre personbile,r antar vi at kostnaden er omtrent lik. Vegstøv , slitasje av asfalt ,slitasje av dekk og bremsebelegg i byer er en fare for de som bor der. Til tross for at elbileiere blir fristet til sportslig kjøring, og til tross for tunge batterier, antas lik slitasje.

Forskjellen på elbiler og andre personbiler, er at elbilen er utslippsfri. Dette er det kompensert for. En overkompensasjon var fra myndighetenes side, ment å vare i en overgangsperiode. Med et salg av over 50000 elbiler pr år, bør disse fordeler falle bort.

Foreningen er flink til å framheve at elbilene er lite innblandet i dødsulykker på vegene. Skadene på elbiler er imidlertid store, noe forsikringsselskapene merker. En brann i en elbil er vanskelig å slukke, og kan få store konsekvenser. Spesielt ved en brann i et parkeringshus.

Elbilene skal ifølge foreningen fortsatt være delvis gratispassasjerer og ikke betale fullt ut for fordelene. En slik politikk er ikke bærekraftig.

Trygve Bjark, Lillehammer


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken