En fornuftig ny E6-plan for Storhove - Øyer

Firefelt slutt: Ved damkrona på Hunderfossen vil ny E6 går fra fire til to felt. Foto: Torbjørn Olsen

Firefelt slutt: Ved damkrona på Hunderfossen vil ny E6 går fra fire til to felt. Foto: Torbjørn Olsen

DEL

GD MENER
Byggearbeidene med ny E6 i Lillehammer-regionen vil starte om et drøyt år. Går alt etter planen, vil den første nye E6-strekningen nord for Moelv være fra Storhove i Lillehammer og nordover til Øyer. Den kan stå ferdig i 2023.

Det har vært understreket mange ganger at det kan bli endringer, til og med viktige endringer, når reguleringsarbeidene kommer i gang. Dette får vi bevist til gagns når Nye Veier AS nå sender ut forslaget til reguleringsplan for Storhove - Øyer.

E6 i tunnel ved Storhove starter som tidligere planlagt. Så har mange lenge kjent til at dårlig berggrunn forbi Fåberg og behov for betydelig skjerming ved Fåberg har vært tunge problemområder.

Løsningen er god og framtidsrettet: En annen tunneltrasé og et annet traséløp nordover mot Hunderfossen gir i sum en imøtekommende løsning for alle parter.

Ny E6-trasé gir i sum en imøtekommende løsning for alle berørte parter

Fåberg slipper unna alle antatte problemer. Arealer, økonomi og bygningsmasse ved damkrona på Hunderfossen og nordover blir ivaretatt langt bedre enn tidligere antatt. På sett og vis har reguleringsarbeidet fungert akkurat slik denne typen arbeid helst skal virke. Nye muligheter, nye alternativer og kreativitet forenes til felles og alles beste.

GD-målingen for Øyer viser at det kan bli politisk flertall for et mer kritisk søkelys på ny E6 med fire felt. Nå bidrar Nye Veier selv til å gå inn for en løsning som kan favne et bredt flertall. Fra Hunderfossen og flere mil nordover vil E6 i mange år framover forbli slik den er i dag, med dagens standard.

Eventuelt sparte milliarder kan med fordel brukes til å forberede tunnelløp nummer to ved Øyertunnelen. Med bred politisk enighet bør det nå ligge an til anleggsstart høsten 2020.

Ny E6-plan for lengre Fåberg-tunnel, nytt kryss og 110-stopp sør for Hunderfossen: – Flaks, og en stor seier på overtid


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags