Statsforvalteren i Innlandet og Miljødirektoratet har gjennomført tilsyn ved flere kommunalt eide og drifta kunstgressbaner og idrettsanlegg i 2022.
I vårt distrikt ble det gjennomført tilsyn i Nord-Fron, Lillehammer og Gausdal. Ved alle tilsyn ble det gjort funn som defineres som avvik.
Samme avvik
I dalen ble kunstgressbanene på Linflåa i Gausdal, Kåja på Vinstra og Stampesletta og Sportsplassen på Lillehammer kontrollert.
På tre av fire baner fant inspektørene samme avvik.
- Internkontrollen er mangelfull
- Det er ikke innført tiltak for å minimere spredning av løst fyllmateriale via anleggsmaskiner og brukere av banen.
- Manglende informasjon til brukere av banen
Kun Kåja hadde tilfredsstillende tiltak for å hindre spredning av gummigranulat fra anlegget, men inspektørene fant ellers samme avvik som på de andre anleggene.
Du kan lese alle avviksrapportene i sin helhet nederst i saken!
Manglende tiltak for å hindre spredning av granulat og manglende informasjon anses av inspektørene som alvorlige mangler.
Resultatene i Innlandet er like som funnene som er gjort over hele landet, og viser at det er en betydelig risiko for forurensning av gummigranulat fra idrettsbaner.
– Det er svært viktig at eierne av slike baner sørger for å ha tiltak som samler opp gummigranulat slik at det ikke havner utenfor banene. Gummigranulat kan brytes ned til mikroplast og er en stor kilde til utslipp og spredning av dette i naturen, sier avdelingsdirektør i Miljødirektoratet, Marit Kjeldby i en pressemelding.
Gebyr
Alle tre kommunene er som følge av inspeksjonen ilagt et gebyr. Gausdal og Nord-Fron må betale 14.000, mens Lillehammer må betale 21.000 kroner.
Av alle kontrollerte kommunene og idrettslagene nasjonalt, har hele 70 prosent manglende informasjon til brukerne av banen om risiko for spredning og tiltak for å hindre spredning.
I EU blir det nå diskutert et forslag om å forby mikroplast i produkt. Forslaget omfatter forbud mot bruk av gummigranulat på kunstgressbaner og andre idrettsbaner med en overgangsperiode på seks år.
Etter endt overgangsperiode, vil det dermed ikke være mulig å få tak i gummigranulat for påfyll eller etablering av kunstgressbaner.
Inspeksjonsrapportene
Her kan du lese alle avviksrapportene etter inspektørenes besøk. Trykk på pila for å lese alt.
Inspeksjonsrapport Stampesletta og Sportsplassen
Avvik 1
- Internkontrollen er mangelfull
Avvik fra:
Forskrift om systematisk helse-, miljø-og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften), § 5, annet ledd, punkt 4, 6 og 7.
Kommentar:
I henhold til internkontrollforskriften skal virksomheten innføre og utøve internkontroll som er tilpasset virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse, og i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i medhold av helse-, miljø-og sikkerhetslovgivningen. Dette innebærer blant annet at kommunen skal kartlegge farer og problemer knyttet til virksomheten og på denne bakgrunn vurder risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene (punkt 6). Dette skal også utarbeides for ytre miljø, med tanke på at virksomheten skal kunne følge opp sitt ansvar etter lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven).
Virksomheten må i henhold til internkontrollforskriften også iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av forurensningsloven (punkt 7).
Følgende forhold kom fram under tilsynet:
a) Kommunen har ikke utarbeidet en skriftlig risikovurdering for ytre miljø (§ 5, pkt. 6). En slik risikovurdering bør minimum omfatte risiko for forurensning av ytre miljø ved-
– bruk, lagring, ombruk og levering av fyllmateriale
– overvann og drensvann
– snørydding, listen er ikke uttømmende.
b) Kommunen har et internkontrollsystem, inkludert et avvikshåndteringssystem der man kan registrere avvik på ytre miljø. Detframgikk at en praksis med registrering av avvik mot ytre miljø i forbindelse med kunstgressbaner med løst plastholdig fyllmateriale ikke var en innarbeidet i organisasjonen.
c) Vårt inntrykk er at kommunen til en viss grad har rutiner for drift av kunstgressbanene, men at de ikke nødvendigvis er dokumentert skriftlig. Det foreligger eksempelvis ikke rutiner for gjennomføring av miljørisikovurdering eller avvikshåndtering.
Avvik 2
- Manglende tiltak for å forhindre spredning av plastholdig løst fyllmateriale fra brukere.
Avvik fra:
Forskrift om begrensing av forurensning § 23A-4 punkt c.
Kommentar:
I henhold til forurensningsforskriftens § 23A-4 punkt c, skal utendørs idrettsbaner der plastholdig løst fyllmateriale brukes ha «tiltak som hindrer at plastholdig løst fyllmateriale spres utenfor banen via brukere av banen». For de banenepå Stampesletta som er omfattet av forskriften og banen på Sportsplassen var det ved tidspunkt for stedlig befaring ikke innført noen slike tiltak. Vi anser dette som et alvorlig avvik.
Avvik 3
Manglende informasjon til brukere av banen
Avvik fra:
Forskrift om begrensing av forurensning § 23A-5.
Kommentar:
I henhold til forurensningsforskriftens § 23A-5 plikter den ansvarlige for idrettsbaner der plastholdig løst fyllmateriale brukes å sørge for å informere brukere av idrettsbanen om spredning av plastholdig løst fyllmateriale og tiltak for å redusere risikoen for slik spredning. Kommunen oppga å ha dialog med idrettslagene om problemstillingen, men det er ikke noe informasjon rettet direkte mot brukere av banen i form av f.eks. skilting.
Inspeksjonsrapport i Kåja, Nord-Fron kommune
Avvik 1
- Internkontrollen er mangelfull
Avvik fra:
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften), § 4, § 5, annet ledd, punkt 6 og 7.
Kommentar:
I henhold til internkontrollforskriften skal bedriften innføre og utøve internkontroll som er tilpasset virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse, og i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen. Dette innebærer blant annet at kommunen skal kartlegge farer og problemer knyttet til virksomheten og på denne bakgrunn vurder risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene (punkt 6). Dette skal også utarbeides for ytre miljø, med tanke på at virksomheten skal kunne følge opp sitt ansvar etter lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven).
Virksomheten må i henhold til internkontrollforskriften også iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av forurensningsloven (punkt 7).
Følgende forhold kom fram under tilsynet:
Kommunen sitt internkontrollsystem inneholder ikke en skriftlig risikovurdering for ytre miljø (§ 5, pkt. 6). En slik risikovurdering bør minimum omfatte risiko for forurensning av ytre miljø ved
– bruk, lagring, ombruk og levering av fyllmateriale
– brukere og anleggsmaskiner
– overvann og drensvann
– snørydding, listen er ikke uttømmende.
Avvik 2
- Informasjon til brukere av banen er fraværende
Avvik fra:
Forskrift om begrensing av forurensning § 23A-5.
Kommentar:
I henhold til forurensningsforskriftens § 23A-5 plikter den ansvarlige for idrettsbaner der plastholdig løst fyllmateriale brukes å sørge for å informere brukere av idrettsbanen om spredning av plastholdig løst fyllmateriale og tiltak for å redusere risikoen for slik spredning. Det ble nevnt under tilsynet at kommunen ikke hadde hatt dialog med idrettslag og/eller andre brukere, og det var ingen direkte informasjon til brukerne av banen.
Inspeksjonsrapport Linflåa
Avvik 1
Internkontrollen er mangelfull
Avvik fra:
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften), § 5, annet ledd, punkt 4, 6 og 7.
Kommentar:
I henhold til internkontrollforskriften skal bedriften innføre og utøve internkontroll som er tilpasset virksomhetens art, aktiviteter, risikoforhold og størrelse, og i det omfang som er nødvendig for å etterleve krav i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen. Dette innebærer blant annet at kommunen skal kartlegge farer og problemer knyttet til virksomheten og på denne bakgrunn vurder risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene (punkt 6). Dette skal også utarbeides for ytre miljø, med tanke på at virksomheten skal kunne følge opp sitt ansvar etter lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven).
Virksomheten må i henhold til internkontrollforskriften også iverksette rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av forurensningsloven (punkt 7).Følgende forhold kom fram under tilsynet:
a) Både Gausdal kommune og idrettslaget har manglende kompetanse og kunnskap om kravene som stilles i forskriften og hvilke tiltak som må gjennomføres på banen for at disse kravene skal være oppfylt. Det er riktignok utført tiltak rettet mot drens- og overvann og rydding og deponering av snø, men det fremsto som om kommunen ikke hadde satt seg ytterligere inn de øvrige områdene som er forskriftsregulert.
b) Kommunen har ikke et internkontrollsystem i henhold til Internkontrollforskriften.
c) Det er ikke utarbeidet en skriftlig risikovurdering for ytre miljø (§ 5, pkt. 6). En slik risikovurdering bør minimum omfatte risiko for forurensning av ytre miljø ved-bruk, lagring, ombruk og levering av fyllmateriale-overvann og drensvann-snørydding, listen er ikke uttømmende.
d) På grunn av manglende internkontrollsystem har Gausdal kommune heller ikke et fungerende avvikshåndteringssystem der man kan registrere avvik på ytre miljø.
e) Vårt inntrykk er at virksomheten til en viss grad har rutiner for drift av kunstgressbanene, men at de ikke nødvendigvis er dokumentert skriftlig. Det foreligger eksempelvis ikke rutiner for gjennomføring av miljørisikovurdering eller avvikshåndtering i forhold til ytre miljø.
Avvik 2
Det er ikke innført tiltak for å minimere spredning av løst fyllmateriale via anleggsmaskiner og brukere av banen.
Avvik fra:
Forskrift om begrensing av forurensning § 23A-4 punkt c.
Kommentar:
I henhold til forurensningsforskriftens § 23A- 4 punkt c, skal utendørs idrettsbaner der plastholdig løst fyllmateriale brukes ha «tiltak som hindrer at plastholdig løst fyllmateriale spres utenfor banen via brukere av banen eller via anleggsmaskiner og annet utstyr som brukes ved vedlikehold og snørydding av banen». Det var ingen slike tiltak tilstede under tilsynet ved kunstregressbanen på Linflåa idrettspark.
Avvik 3
Manglende informasjon til brukere av banen
Avvik fra:
Forskrift om begrensing av forurensning § 23A-5.
Kommentar:
I henhold til forurensningsforskriftens § 23A-5 plikter den ansvarlige for idrettsbaner der plastholdig løst fyllmateriale brukes å sørge for å informere brukere av idrettsbanen om spredning av plastholdig løst fyllmateriale og tiltak for å redusere risikoen for slik spredning. Vi anser avvik 2 og 3 som alvorlige avvik.