Flaggheising på Kvam fredag

FRA VEG TIL BANE: Fredag åpnes et nytt og lengre krysningsspor på Kvam. Slike krysninger må vi få flere av.

FRA VEG TIL BANE: Fredag åpnes et nytt og lengre krysningsspor på Kvam. Slike krysninger må vi få flere av.

DEL

GD MENER
Åpningen av det nye krysningssporet på Kvam representerer en milepæl for banedrift. Godstog på hele 600 meters lengde kan nå rulle av gårde på Dovrebanen. Nær 200 millioner kroner er brukt til å oppgradere stasjonsområdet på Kvam.

Konserndirektør Vibeke Aarnes i Bane NOR redegjorde for utbyggingen i gårsdagens GD. Åpningen av det nye krysningssporet viser med tydelighet hvor viktig nettopp oppgraderte krysningsspor vil være for framtidas trafikk på bane. Både passasjerer og gods vil få stor nytte av slike satsinger.

Mer gods på bane er et av de beste argumentene for at også passasjertrafikken vil få bedre betingelser. Av hensyn til regularitet og antall godavganger spiller krysningssporene en helt avgjørende rolle. Et slikt fokus har det vært i mange år på Bergensbanen. Et slikt fokus ser vi at stadig flere også bruker for å få en raskest mulig forbedring av trafikken på Dovrebanen.

Vi kan i alle fall håpe på at økt godstransport på E6 blir holdt i sjakk

Mer gods på bane vil på kort sikt knapt redusere godstransporten på E6. Men vi kan i alle fall håpe på at økt godstransport på E6 blir holdt i sjakk. Det er først når vi får flere ferdig utbygde krysningsspor med enda bedre flyt på banen, at vi virkelig vil få merke endringene.

Hver høst har det vært spenning knyttet til statsbudsjettets omfang av planmidler og prosjektmidler til krysningsspor. På mange måter er det dette som har vært og er forløperen for det som måtte komme av dobbeltspor.

Løsningen på Kvam er et viktig bidrag i riktig retning. Det er grunn til å gratulere med milepælen. Så får nettopp dette stå som en utfordrende påminnelse til de politiske miljøene som sier de jobber for et dobbeltspor, men som bare beskjedent vinner fram. Det er dessverre mange som er mer opptatt av hva som sies enn hva som gjøres.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags