For høy ambisjon for ny E6?

Nye Veier vil at det skal gjøres omfattende investeringer på E6 fra Otta og nordover. Hva er egentlig behovet? (Ill.foto)

Nye Veier vil at det skal gjøres omfattende investeringer på E6 fra Otta og nordover. Hva er egentlig behovet? (Ill.foto) Foto:

Av
DEL

leserinnlegg

Ymse forutsetninger endres: Nasjonal transportplan for tidsrommet 2018–2029 må oppdateres («rulleres»), så det blir til dels ny slik plan for tidsrommet 2022–2033. Med lederartikkel om E6 gjennom Gudbrandsdalen til Trøndelag, har GD nå startet «oppkjøringen» til det.

Det nevnes at Nye Veier har E6-oppdrag nordover til Otta, som kan fullføres i 2026. Ny E6-parsell videre til Dombås kan koste «bare» 4–5 milliarder kroner, mens ny E6 også over Dovrefjell og forbi Oppdal til Ulsberg vil koste minst tre ganger dette beløpet. Ny E6 fra Otta til Ulsberg kan altså koste 20 milliarder, og blir da ett av landets største og dyreste vegprosjekter. Er det behov for ny E6 også over Dovrefjell? Har vi råd til det?

E6 er det ene av to vegalternativer mellom Kolomoen i Stange og Ulsberg i Trøndelag; men som europaveg har den høyere «status» enn Rv. 3 gjennom Østerdalen og Kvikne. Så langt har delfinansiering av relativt korte nye E6- strekninger med bompenger gjort den vegen litt dyrere for trafikantene enn Rv. 3. Denne forskjellen vil øke mye, med ny E6 hele strekningen fra Kolomoen til Otta. Vil mange trafikanter da velge Østerdalen – for å spare bompenger, så det blir «god plass» på flott ny E6 i Gudbrandsdalen?

Med mange fjorder og fjell og spredt bosetting, er kommunikasjoner større utfordring i Norge enn i nesten alle andre land. Da er det viktig å velge kostnadseffektive løsninger, og avstå fra løsninger som både blir dyre og kan unnværes: Ny E6 fra Otta til Ulsberg blir eksempel på det sistnevnte, hvis forskyvning av trafikk fra E6 i Gudbrandsdalen til Rv. 3 i Østerdalen kan dekke det samme behovet.

Mellom Østlandet og Trøndelag går det også to jernbaner, i tillegg til E6 og Rv. 3. Det kan hevdes at dette er én jernbane for mye, og at jernbanen via Røros er for lang og ulønnsom, og bør legges ned. Det kan også hevdes at et tosifret milliardbeløp bør investeres i jernbane for tog med høy hastighet mellom Oslo og Trondheim, med ny jernbanestrekning fra Tynset i Østerdalen gjennom Kvikne til Ulsberg som det første byggetrinnet: Jernbane der kan bli til større nytte enn ny E6 over Dovrefjell!

Jo Heringstad, Ås

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags