– Ikke la deg rive med

Marte Olsbu og Sverre Røiseland (24) sjekker kjøkkenets tilstand.
Foto: Karin Doseth

Marte Olsbu og Sverre Røiseland (24) sjekker kjøkkenets tilstand. Foto: Karin Doseth

Artikkelen er over 3 år gammel

– Forbered deg godt før du hiver deg inn i budrunden, oppfordrer Help Forsikring.

DEL

LILLEHAMMER: – Mange lar seg rive med på visning og overser det som er ufordelaktig når hjertet sier de har funnet drømmeboligen. En del angrer i ettertid, sier Dag Are Børresen, informasjonssjef og advokat MNA i Help Forsikring, som selger boligkjøperforsikring.

Han anbefaler å lese all dokumentasjon om boligen før du ser på boligen, siden du har dårlig tid og det er ofte er mye folk på visning.

– Da skal du kikke på noen utvalgte ting som hvordan bad, kjøkken, kjeller og loft ser ut og om det er tørt og fint der. Det er viktig å se på stedene det kan oppstå fuktskader, og ikke bare se på utsikten, oppfordrer Børresen.

- Bruk nesa

Nesa er like viktig som synet.

– Bruk nesa. Lukter det fuktig i kjelleren, er det ofte en grunn til det. De vanligste og dyreste skadene har med fukt å gjøre, sier han.

Mange tror feilaktig at det er flest ankepunkter på gamle boliger.

– De største sakene kommer på nye hus og boliger som er markedsført som nyoppusset med høy standard. Det er en misforståelse at det er de falleferdige husene som havner i rettsvesenet. I mange nye og flotte boliger er det gjort dårlig håndverk, som skaper årelange konflikter, forteller Børresen.

Det som generelt skaper konflikt er når avstanden mellom det du tror du får og det du faktisk får er for stor.

– Avstanden er alltid størst der det ytre er perfekt, mens det bak fasaden er elendig. Mye oppussing går for fort, sier Børresen.

Help råder oss derfor til å gjøre research på hvem vi kjøper ny bolig av og at store, velrenommerte utbyggere ofte er tryggere enn små «eplehage-utbyggere».

Vi klager på hvert fjerde boligkjøp

Her er tall og statistikk fra HELP Forsikring.

Dette klager boligkjøpere mest på:

1. Alt som har med fukt å gjøre på bad, våtrom, kjeller og tak.

2. Elektrisk anlegg.

3. Arealavvik.

4. Ulovlig utnyttet areal, der det ikke er søkt om innredning til varig opphold i for eksempel kjellere.

Klagefrekvens på eneboliger fordelt på fylke, 2012:

Sogn og Fjordane37 %

Akershus 34 %

Troms34 %

Hordaland33 %

Vest-Agder32 %

Finnmark 32 %

Oppland31 %

Østfold31 %

Oslo30 %

Vestfold30 %

Buskerud 30 %

Aust-Agder30 %

Nordland 29 %

Hedmark 29 %

Sør-Trøndelag29 %

Telemark 28 %

Møre og Romsdal28 %

Rogaland26 %

Nord-Trøndelag25 %

Klagefrekvensen er jevnt fordelt geografisk.

Tall for 2014

1. Mer enn 10.000 henvendelser om boligkjøp til HELPs advokater. Alt fra råd i forbindelse med overtakelse, tilbakehold av deler av kjøpesum, til klager på forhold som er oppdaget etter overtakelse.

2. Mer enn 5.000 opprettede boligsaker.

3. Over halvparten av alle boligkjøpere hos de største kjedene tegner boligkjøperforsikring som gir rett til advokathjelp ved boligkjøp.

4. Flertallet av sakene løses utenfor domstolene, enten ved at det etter vurdering av takstmann/fagkyndig ikke er grunnlag for å holde selger ansvarlig, eller ved at saken løses i forlik med selger/selgers forsikringsselskap.

5. Cirka 200 saker for domstolene. Seier i 2/3 av sakene (som betyr at kjøper sitter igjen med mer etter domstolsbehandling enn kjøper var tilbudt før saken ble brakt inn for domstolene).

6. 75 prosents anbefaler boligkjøperforsikringen til venner og kjente.

7. To av tre sier de ikke ville ha kontaktet advokat uten boligkjøperforsikring fordi frykten for advokatregningen er for stor.

Artikkeltags