Fra Rode til Swix

TIL KONKURRENTEN: Per Knut Aaland, som i skimiljøet er blitt regnet som den mest innflytelsesrike smørningseksperten, går fra Rode til Swix.

TIL KONKURRENTEN: Per Knut Aaland, som i skimiljøet er blitt regnet som den mest innflytelsesrike smørningseksperten, går fra Rode til Swix.

Artikkelen er over 5 år gammel

En liten bombe i skimiljøet: "Mr. Rode", Per Knut Aaland, hopper over til hovedkonkurrenten Swix.

DEL

LILLEHAMMER: I flere år har Per Knut Aaland drevet det norske agenturet for salg av Rode skismørning, den største konkurrenten til Swix. Fra mandag skal han anbefale Swix-produkter - etter at han forlater det Bjørn Dæhlie-baserte selskapet Active Brands.

Ekspert på klister

Eivind Opsahl, som er ansvarlig for voks og tilbehør i Swix, medgir at mange vil bli overrasket.

Samtidig ser Swix nye muligheter ved å få Aaland på laget, vestlendingen som i skimiljøet er blitt regnet som den mest innflytelsesrike smørningseksperten i en årrekke. Swix-miljøet i Lillehammer skal nytte seg av kunnskapen hans i arbeidet med å utvikle nye produkter.

- Vi ser fram til å samarbeide med Aaland, ikke minst å kunne nytte oss av kunnskapen hans innenfor klister-sortimentet, sier Opsahl.

Aaland, som i flere år bodde i Lillehammer og representerte Lillehammer Skiklub og Øyer Idrettslag som aktiv skiløper på 1980- og begynnelsen av 1990-tallet, bor i dag i Nordfjord.

- Han går ofte på ski i hjemmelige trakter, i et område hvor klister er langt mer vanlig under skiene enn her i Lillehammer-distriktet. Det har gitt ham en unik kunnskap om klister, sier Opsahl.

Kjøpte av Håkon Brusveen

Per Knut Aaland, som etter sin aktive karriere var skismører for det norske landslaget, overtok det norske agenturet av det italienske voksmerket Rode fra Vingromingen Håkon Brusveen for 15 år siden. OL-vinner Brusveen hadde agenturet da han drev sportsbutikken i Lillehammer og i noen år senere.

I 2011 solgte Aaland agenturet videre til Active Brands AS i Norge, selskapet som står bak varemerket Bjørn Dæhlie.

Aaland har siden vært ansatt i selskapet.

Det siste året har han i samarbeid med produsenten Jordan utviklet en pensel for å påføre klister. Penselen koblet den tidligere landslagssmøreren til Swix.

- Vi fikk tidlig testet produktet internt i Swix. Alle var begeistret for hvor enkelt det var å påføre klister med kosten. Ja, ble litt irritert over at vi ikke har kommet på samme idé. Det ble foranledningen til et samarbeid med Aaland.  Neste år blir penselen markedsført og solgt under Swix-navnet.  Vi har mål om å ha noen pakker klare allerede til Birkebeinerrennet om tre uker, sier Opsahl.

Rådgiver

- Hvilken rolle får Aaland i Swix?

- Han blir rådgiver i vår utvikling av nye produkter, og han vil bidra i samme rolle som skimiljøet har sett ham i tidligere, som smørningsekspert med kurs og smøretips.

Forhåpentligvis vil vi se ham til Birkebeinerrennet, sier Opsahl.

Aaland, som har vunnet Birkebeinerrennet tre ganger, i 1983, 1991 og 1993, har foran hvert renn de siste årene gått over fjellet og delt sine erfaringer og anbefalinger av smøreprodukter med deltakerne.

- Er det ikke et troverdighetsproblem at en mann som er så forbundet med Rode-produkter plutselig skal snakke fram Swix-produkter?

- Nei, og årsaken er enkel: Vi har aldri hørt ham si ett negativt ord om våre produkter. Det sier en del om Per Knut Aaland som person og fagmann, sier Eivind Opsahl.

Per Knut Aaland besvarte ikke GDs henvendelse lørdag.

Kommentarer til denne saken