Fremtiden er jo i luften!

- En flyplass vil være den absolutt beste næringslivspolitikken for distriktet vårt, skriver Jørn Roger Hagen, Ap-kandidat i Vågå

- En flyplass vil være den absolutt beste næringslivspolitikken for distriktet vårt, skriver Jørn Roger Hagen, Ap-kandidat i Vågå Foto:

Av
DEL

leserinnlegg
Jeg og veldig mange undres over en manglende kamp fra politikere og kommuner for flyplass i norddalen. Nå ser det heldigvis ut til å løsne litt. Det viktige nå er å få en utredning som vil avdekke behov og grunnlag for en flyplass.

Det dreier seg om å bygge og sikre fremtiden for distriktet og etterkommerne våre. Hva er grunnen til at vi ikke fortjener å få samme flytilbud som resten av landet? For meg er dette aldeles uforståelig.

Et stort potensial med en flyplass, er å kunne motvirke fraflytting og befolkningssvikt, øke muligheter for statlige og private arbeidsplasser og mye mer. Tenk på alt vi har å by på, eks nasjonalparkene, turistopplevelser, vår kultur etc. Så hva kan vi egentlig risikere med en flyplass? Blir det mindre turisme og tilreisende? Svekker vi næringslivet? Får vi færre arbeidsplasser? Eller forbedrer vi tilgjengelighet, gjør det enklere for bedrifter "utenfra" å etablere seg, bedrer kommuneøkonomien osv? Svaret sier seg egentlig selv, og jeg tror at jeg har de aller fleste med meg på dette.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg våre turistbedrifter som sier «å nei vær så snill, ikke la det komme gjester til oss med fly. Vi vil håndplukke de vi vil ha, og håper for all del at de vil komme på annen måte». Da er det i tilfelle en underlig måte å skape omsetning og trafikk på.

Enkelte argumenterer for utbygging av jernbanen, men hvordan skal en meterpris på en halv million forsvares? Bare strekningen Otta-Vinstra vil fort bli en 10 ganger større investering enn flyplassen på Tolstadåsen. Hvor er pengene og logikken her? Ifølge en artikkel i Eidsvoll Ullensaker Blad i 2015, er meterprisen på dobbeltspor oppgitt til kr ‪300.000‬ pr. meter langs Mjøsa. Oppover den svingete Gudbrandsdalen vil et hurtigtog kreve en annen trasé pga. høy fart, og da nytter det ikke med tidvis «slalåmjernbane» som vi har i dag. Er det noe jeg ser på som helt urealistisk så er det jo dette.

Hadde vi bodd på prærien så hadde jeg vært en tilhenger til alskens multispor og hurtigtog. Vi må bare innse realitetene i området vårt ang. topografi, gårdsbruk, dyrka mark og en hinsides kostnad på utbygging av toglinjene. Tenk også på alt miljøet som må blø for dette, slik som verdifull dyrka mark, alle hus og gårder som muligens må rives eller flyttes, høyt støynivå, natur og fauna osv. Med tanke på miljø, så er jernbaneskinnene støpt i Øst-Europa der det oftest brukes kullkraftverk. Av ‪800.000‬ tonn med asfalt pr. år på norske veier går det med enorme mengder med råolje pr. kubikk. Verdt å tenke på.

Vi må må stole på Avinor sine erfaringer og kunnskap fremfor (unnskyld mitt ironiske uttrykk) «kafégjengerne med nisselua nedover ørene» når det gjelder fakta. Det er klart at Avinor ikke investerer i en flyplass bare for moro skyld. Alle vet at utredning, bygging og drift av en flyplass blir dekket av Avinor. Det er altså ikke en kostnad for kommunene, men rett og slett en gavepakke fra oven.

Markedsundersøkelsen til Epinion viser at åtte av ti innbyggere ønsker eller er positive til en flyplass. Da må de folkevalgte ta sine velgere og kommunenes fremtid på høyeste alvor. Velgerne gir politikerne fullmakt til å bruke både hode og fornuft. En flyplass vil være den absolutt beste næringslivspolitikken for distriktet vårt. Dersom Avinor ser at det er grunnlag for flyplass bør vi ta imot den med åpne armer.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags