Gå til sidens hovedinnhold

Fylkesordførerens skolepolitiske tåketale

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Fylkestinget vedtok nylig å forby valgfrie programfag for førsteårselever ved videregående skoler i Innlandet. Som eneste fylke i Norge! Fylkesordfører Even Aleksander Hagen begrunner det med at: «Skolenes økonomiske handlingsrom er begrenset, og vi ønsker derfor å prioritere ressursene i størst mulig grad mot økt læringsutbytte og gjennomføringsgrad». Et utsagn så ullent og uspesifikt at det blir tomt for meningsinnhold. Hagen skylder å forklare fylkets innbyggere hva han egentlig mener.

Lillehammer VGS både ønsker og kan prioritere kr. 150.000,- av sitt budsjett til å starte programfag idrett for førsteårselever. Dette for å unngå at privatskolene på Lillehammer og Hamar kaprer fotballelever, med påfølgende elevnedgang på Lillehammer VGS, som igjen vil gjøre det umulig å igangsette like mange programfag i vg2 og vg3 som før. De 150.000 kronene kunne altså sikret at flest mulig elever får ta programfag tilpasset sine evner og forutsetninger og slippe å ta fag de mangler forutsetninger og interesse for. Kort sagt: begrense frafall og dårlige karakterer. Hagens begrunnelse for å nekte skolen dette er at vi heller bør bruke de 150.000,- på en måte som sikrer mer læringsutbytte og gjennomføring. Hagen må da kunne konkretisere hvordan de 150.000 kronene bør brukes klokere?

Den eneste måten jeg kan se at skarve 150.000 kroner kan brukes til noe som ligner økt læringsutbytte og gjennomføring, er å disponere dem til ekstraundervisning for elever som sliter faglig. Men, utbyttet av dette er beskjedent. For kr. 150.000,- kan man kjøpe ca. 11 ekstratimer for 15 elever som sliter faglig. På en skole med 1200 elever… Sa jeg beskjedent utbytte? La meg eksemplifisere med følgende fremtidsscenario:

Elev: «Jeg ønsker å ta sosiologi og sosialantropologi i vg2 og politikk og menneskerettigheter i vg3»

Skoleleder: «Beklager, men etter at vi mistet en hel klasse fotballelever til privatskolene på Lillehammer og Hamar har vi ikke nok elever til å sette i gang sosiologi og sosialantropologi i vg2 og politikk og menneskerettigheter i vg3. Hva med fysikk i stedet?».

Elev: «Men, jeg klarte så vidt 2`er i matte, så det blir umulig å bestå fysikk. Dessuten er jeg ikke interessert i fysikk. Samfunnsspørsmål er jeg derimot interessert i».

Skoleleder: «Jo, men fysikk går nok fint. Og hvis du skulle slite med faget så gir vi deg 11 timer ekstraundervisning, vet du!»

Elev: «Hæ? Jeg sliter jo maksimalt med matte fra før. 11 timer ekstraundervisning hjelper ingenting i et større og vanskeligere matematisk fag… Jeg er jo dømt til å stryke»

Skoleleder: «Vår skole prioriterer økt læringsutbytte og gjennomføringsgrad. Lykke til. Neste!»

For kr. 150.000,- kunne vi derimot sikret nok elever til å tilby en bred programfagsvifte som ga 350 elever mulighet til å velge fag de både interesserer seg i - og har faglige forutsetninger for å bestå. Det ville virkelig gitt fylket gjennomføring og læringsutbytte for pengene.

Så jeg gjentar: Hvilket pedagogisk gullegg sitter Even Aleksander Hagen på, som skolen selv (og resten av landets fylker) ikke har oppdaget? Forklar konkret hvordan de 150.000 kronene kan brukes bedre. Hvis svaret er vanskelig å finne, be skolesjef Gregersen om hjelp. For det var han som ga ideen om å «prioritere ressursene i størst mulig grad mot økt læringsutbytte og gjennomføringsgrad». En substansløs, ubegrunnet påstand som baserer seg på ren synsing. Det er svært alvorlig for den rammer så mange ekte ungdommer. På mange skoler i fylket.

Martin Jenssen, lektor, Lillehammer VGS, Lillehammer