GD må være viktig for flere enn menn over 60 år

FOR LESERNE: Tom Martin Kj. Hartviksen (41), GDs nye ansvarlige redaktør og administrerende direktør, lover: Det å bidra til å lage en avis som oppleves som mer relevant også for kvinner og menn i 30- og 40-åra blir en av mine viktigste oppgaver som GD-redaktør.

FOR LESERNE: Tom Martin Kj. Hartviksen (41), GDs nye ansvarlige redaktør og administrerende direktør, lover: Det å bidra til å lage en avis som oppleves som mer relevant også for kvinner og menn i 30- og 40-åra blir en av mine viktigste oppgaver som GD-redaktør. Foto:

Av

For at GD skal være en god lokal- og regionavis må vi være både lokalpatriot og vaktbikkje. Og vi må lage innhold som treffer potensielle lesere i alle aldre.

DEL

KOMMENTAR
Det er med glede og stolthet jeg skriver min første kommentar som GD-redaktør. Ikke bare er jeg glad og stolt, forresten, men også spent og litt skjelven. GDs historie er lang og rik, og jeg overtar jobben etter en markant Kristian Skullerud, som hadde jobben i 22 år. Det er ikke bare bare! Samtidig: Jeg er ikke her for å overta Skulleruds sko. Jeg må bruke mine egne, og stake ut vegen GD skal gå sammen med dere lesere og alle ansatte.

En tidligere kollega av meg sa en gang at en lokalavis bør være både lim og plumbo. Noen ganger må den binde lokalsamfunnet sammen, andre ganger er det behov for at lokalavisa bidrar til å "løse opp" litt. Jeg er enig - og pleier å si at en god lokalavis skal være både lokalpatriot og vaktbikkje. Det er lov til å heie på lokale initiativ, arrangementer, lag og personer, men noen ganger er det også behov for at lokalavisa stiller kritiske spørsmål og går dypere inn i konflikter.

GD har en lang tradisjon for å være både lim og plumbo - og dette skal vi fortsette med, til det beste for våre lokalsamfunn.

Samtidig finnes det forbedringspotensial - også i GD. For eksempel kan også denne avisa, som mange andre norske lokalaviser, bli flinkere til å lage saker om og for kvinner, og for folk under 40 år.

Jeg har bevisst valgt en litt flåsete tittel på denne kommentaren. For sjølsagt er det andre enn menn over 60 år som leser GD og andre lokalaviser. Samtidig er det noe sant i det jeg skriver: Vi er fortsatt ikke flinke nok til å lage reportasjer og artikler som oppleves relevante for lesere i etablerings- og «hjemmeboende-barn»-fasen. Og fortsatt er det flere menn enn kvinner som omtales i norske avisspalter. Sjøl om vi har vært klar over denne skjevfordelinga i mange, mange år.

Dette må vi gjøre noe med. Og det å bidra til å lage en avis som oppleves som mer relevant også for kvinner og menn i 30- og 40-åra blir en av mine viktigste oppgaver som GD-redaktør.

For å klare dette må vi være bevisste på å velge yngre kilder - og vi må velge flere kvinnelige kilder. Dessuten er det faktisk slik at så godt som ingen personer under 40 år leser papiravisa. Derfor må vi satse digitalt. Og derfor er det så viktig for oss å understreke at du som abonnent på GD ikke bare har anledning til å lese papiravisa eller eavisa seks dager i uka, men at du nærmest døgnet rundt, hele uka, finner oppdaterte nyheter på gd.no. Der finner du også direktesendte idrettsarrangementer fra både vårt distrikt og ellers i landet hver eneste dag.

GD har 21.000 betalende abonnenter. En del av disse foretrekker de digitale produktene, mens andre ennå finner størst glede i å lese papiravisa. Jeg tenker at det ikke er snakk om «enten eller», men «både og». For hvilken kanal du velger å få nyhetene dine i er egentlig uviktig. Det som er viktig er at vi klarer å lage innhold som du finner betydningsfullt og relevant - hver eneste dag.

Det er for deg og lokalsamfunnene vi er her.

Tom Martin Kj. Hartviksen, ansvarlig redaktør i GD

Artikkeltags