Her ser vi hva du leser

Nyhetsredaktør Anne Marie Løkken og redaksjonssjef Kjersti Haugtrø leser av statistikk for GD. Her ser vi hva GDs lesere leser.

Nyhetsredaktør Anne Marie Løkken og redaksjonssjef Kjersti Haugtrø leser av statistikk for GD. Her ser vi hva GDs lesere leser. Foto:

Av

Hva er GDs lesere opptatt av? De er opptatt av alt som skjer i Lillehammer og Gudbrandsdalen akkurat nå, og de er opptatt av god og kritisk lokaljournalistikk.

DEL

Sånn settI GDs redaksjon kan vi – fra minutt til minutt – følge med på hva våre lesere er opptatt av. Hvilke saker som blir lest, hvor lenge de blir lest og hvor gamle leserne er. Trafikktallene på nett gir oss et presist bilde av våre lesere – de som er faste abonnenter, de som er faste lesere uten (foreløpig) å være abonnenter og de som er tilfeldig innom GDs nettavis, GD.no.

Seriøs lokaljournalistikk fenger

Teknologien har gitt GD – og alle tradisjonelle aviser – nye muligheter og nye utfordringer. Nettopp fordi leserne nå gir oss sin «karakter» gjennom hele døgnet. De forteller hva de vil lese. Hva de vil vite. Og i neste omgang: Hva de vil betale for! Er det en trussel mot den seriøse journalistikken? Svaret er definitivt nei.

De daglige lesertallene i GD gir et klart og entydig bilde av lillehamringer og døler som er opptatt av seriøs lokaljournalistikk og av hva som skjer akkurat nå. Når det høres en sirene et eller annet sted i det langstrakte dalføret, så forventes det at GD umiddelbart kan fortelle hva som skjer.

Kristian Skullerud

ansvarlig redaktør

Leserne vil også ha fotoserier og levende bilder fra små og store hendelser, og de vil ha nett-TV med direkteoverføring fra sportsarrangementer og store begivenheter.

Det er den gode journalistikken som topper leser-statistikkene hver dag.

Direkte-TV på GD

I høst har GD sendt direkte-TV fra redaksjonen under valgnatta, vi sender fast hockey-studio direkte fra Kristins Hall etter Lillehammers hockeykamper, vi har overført 40 kamper fra Faaberg-turneringen i fotball og vi har sendt fra en rekke fotballkamper i lavere divisjoner. Og mer vil utvilsomt komme.

Samtidig ser vi at det er den gode journalistikken som topper leser-statistikkene hver dag: Det kritiske, det avslørende, det informative, det engasjerende og det som skaper debatt. Når det angår oss og når det rører ved våre følelser. De jevne lesere er ikke veldig opptatt av referater fra de mange politiske styrer og utvalg, men de er opptatt av konsekvensene av de politiske beslutninger. Hvem angår det? Angår det oss? Angår det meg?

Helse, samferdsel, skole og oppvekst og næringsliv er sektorer som engasjerer mange lesere – når vi som skriver klarer å gjøre sakene relevante og interessante. Ikke minst når vi gir sakene et ansikt.

Den som vil ha fullt utbytte av sitt GD-abonnement må sørge for å følge GDs nettavis gjennom døgnet.

Vi ser også at gode kommentarer og aktuelle leserinnlegg har mange lesere. Sist uke skrev eks-politiker og professor Rolf Rønning et kritisk debattinnlegg om helsesektoren i Lillehammer. Det var en av GDs mest leste saker på nett i to døgn. Fordi han traff mange. Det angår mange.

Digitalt først

GD har i løpet av noen få år gått fra å være et tradisjonelt avishus til å bli en regional allmennkringkaster. Fra å bringe nyheter i papir en gang i døgnet til å formidle nyheter 24/7. Dagen i dag markerer internt i GD en ytterligere satsing på denne rollen, – på å fortsatt være den viktigste nyhetskanal og debattarena for Lillehammer og Gudbrandsdalen. Vi skal enda raskere ut med nyhetene i digitale kanaler. Heretter heter det «digitalt først» i GD.

Hva skjer med papiravisa? Spørsmålet får vi daglig. Svaret er enkelt: Så lenge mange nok vil ha papiravisa, vil den komme ut. Det store flertall av GDs abonnenter er glad i papiravisa, men andelen som bare vil ha digital abonnement øker hver eneste dag.

I GD er fordelingen slik at drøyt 15 prosent av abonnentene bare har digital-avis. Andre steder i landet ser vi nå aviser der over 50 prosent av abonnentene er hel-digitale. Denne utviklingen vil vi nok se over hele landet. 

Papiravisa i ny drakt

De fleste vil se at dagens GD på papir er litt annerledes. Vi har gjort noen endringer som dels er tilpasninger til en digital tid, og dels er justeringer for å gjøre papiravisa enda bedre. Noen stoffområder får mer plass, andre mindre. Noe av det som vil få bredere plass er kommentarene under nettopp min vignett i dag «Sånn sett». Å sette nyhetssaker inn i perspektiv i en kommenterende og forklarende form ser vi at leserne setter pris på.

Så lenge mange nok vil ha papiravisa, vil den komme ut.

Endringene i papiravisa i dag er også et kraftig signal om at den fortsatt vil leve i mange år. Men den som vil ha fullt utbytte av sitt GD-abonnement må sørge for å følge GDs nettavis gjennom døgnet.

Abonnentene har tilgang til absolutt alt innhold på nett. Det er der du finner det løpende nyhetsbildet. Det er en oppgave den tradisjonelle papiravisa aldri har fylt og aldri vil kunne fylle. 

Mediebransjen har gjennom de siste årene opplevd tøffe tider. Brutale fall i reklameinntektene har tvunget fram nedbemanninger og effektivisering. Samtidig har antallet abonnenter også sunket parallelt med nye lesevaner.

Nå er utviklingen i ferd med å snu. Antall betalende lesere øker igjen i de avisene som lykkes digitalt. Det er større optimisme enn på mange år i hele bransjen.

GD akter å være med på denne oppturen for å kunne lage enda bedre redaksjonelle produkter, og for å befeste posisjonen som allmennkringkasteren for Lillehammer og Gudbrandsdalen ytterligere.

Det fortjener alle som bor her.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags