Se, nå får Hamar sin første London-taxi

– Jeg håper kundene vil synes at taxien virker spennende, sier taxieier Jan Moløkken.

DEL

(Hamar Dagblad) Bla i bildene over for å se flere motiver.

Jan Moløkken er først ut i Norge med gul London-drosje. Den skal gå i trafikk i Hamar-regionen.

– Det blir spennende å sette den ut i trafikk. Jeg har testet den så vidt, og den er overraskende god å kjøre: Jeg satt høyt og godt og fikk litt varebilfølelse, sier Moløkken.

– Hva tenker du om å kjøre rundt i en slik bil i Hamar?

– Artig å ha noe som ingen andre har. Foreløpig, sier Moløkken og smiler.

Lader seg selv

Hamar Dagblad var med på den høytidelige overrekkelsen fredag.

– Et historisk øyeblikk. Det går nå 1.000 lignende drosjer i London., men Jan får den aller første bilen i Norge, sier daglig leder hos Bilkompaniet Hamar, Bjørn Stendahl.

Det er de som har solgt bilen til Jan.

Bilen er bygget i aluminium fra Norsk Hydro og produsert rett utenfor Coventry, og er fra produsenten London EV Company (LEVC).

Den er utstyrt med en avansert rekkeviddeforlenger, en liten tresylindret bensinmotor som produserer strøm til den elektriske bilen.

– Det vil si at den kan gå opptil 13 mil på ren strøm. Inne i Hamar sentrum kan den lett gå på batteriet. Men får Jan en bestilling på en langtur så starter generatoren å lade så snart han er tom for strøm. Så han trenger ikke å stoppe for å lade under en langtur til Trondheim, opplyser Stendahl.

Det er plass til seks passasjerer i bilen.

Bilen er utstyrt med en rampe som gjør at en rullestolbruker kan kommer seg lett inn og ut av bilen.

– Og den har et unikt svingsete som gjør at folk som er dårlige til beins kommer lett inn og ut av bilen, supplerer Dag Asbjørnsen fra importøren, Norwegian Mobility Group AS.

Bilen er utstyrt med teleslynge og intercomsystem. Passasjerene har lademuligheter for telefon og stikkontakt om de har med PC inn i bilen.

– Hvordan har det seg at den første bilen havnet på Hamar?

– Bilkompaniet har gjennom 30 år opparbeidet seg en unik kompetanse på drosjer og salg av drosjer i Hedmark. De har en stor andel av taxi-markedet. Derfor fikk de den først, sier Asbjørnsen.

Kan bli standard

Fylkesråd for samferdsel i Hedmark fylkeskommune, Anne Karin Torp Adolfsen, stilte opp under overrekkelsen:

– Å sette lavutslippsdrosjer inn i trafikk er veldig bra. 60 prosent av utslippene vi har i Hedmark kommer fra transport. Det å få flere biler som kan gå hele dagen på strøm er jo helt gull! sier Adolfsen.

Hedmark fylkeskommune står for drosjeløyveutdeling i fylket, og de vurderer å lage egne forskrifter der kravene blir at framtidige drosjer må være såkalte lavutslippsbiler.

Når den forskriften kommer er uklart:

– Vi har noen utfordringer med klima og avstander i Hedmark, men vi applauderer de grepene som bransjen nå ser ut til å ta selv.

Artikkeltags