Gå til sidens hovedinnhold

Hårreisende billettpriser på tog

Leserinnlegg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Nå er det blitt så dyrt å kjøre tog at det er mer lønnsomt å kjøre bil. Regjeringens politikk for å privatisere togene må være feilslått.

I går kunne vi lese om Siv Høie i Ringebu som reagerer kraftig på prisen hun må betale for å kjøre tog fra Ringebu til Oslo. Det har hun all grunn til å reagere på.

LES OGSÅ: – Nå har det blitt så dyrt å kjøre tog at det er mer lønnsomt å kjøre bil

Den planlagte togturen til Siv Høie er et bilde på en feilslått jernbanepolitikk fra høyrepartiene. At det skal være like dyrt å reise med tog fra Ringebu til Oslo som å fly fra Oslo til Paris er et bilde på en jernbanepolitikk som ikke er skapt for å gi flest mulig et best mulig tilbud.

Vi i Arbeiderpartiet har vært motstandere av regjeringens politikk med oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting. Vi ser at antallet selskaper og direktører med millionlønn øker. Samtidig som konkurranseutsetting på Dovrebanen fører til helt hårreisende billettpriser som de færreste har råd til å betale.

I Arbeiderpartiet er vi opptatt at folk i hele lan det skal ha like muligheter. Når vi må betale nesten 800 kroner for en togbillett skjer det motsatte. Høye togpriser gjør at mange ikke har muligheten til å benytte seg av toget. Slik blir toget et luksusgode for de få, ikke noe alle kan bruke for å transportere seg fra A til Å, fra Gudbrandsdalen til til Oslo. Vi må sørge for at togtilbudet er for alle. At alle kan benytte seg av trygg og miljøvennlig transport til en anstendig pris.

Regjeringen må snart forstå at politikken de fører rammer innbyggere i distriktet hardest, denne gangen med et dårlig togtilbud. Vi ønsker en annen retning på jernbanepolitikken med flere tog, hyppigere avganger og priser som vanlige folk har råd til.

Arne Fossmo, ordfører i Ringebu
Rune Støstad, ordfører i Nord-Fron og nestleder i Innlandet Arbeiderparti