Gå til sidens hovedinnhold

Høyre arbeider for Intercity med høy hastighet til Lillehammer

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Nasjonal transportplan skal snart offentliggjøres, og det lekkes både gode og dårlige nyheter. Det blir videre utbygging av både E6 i Gudbrandsdalen og RV4 til Gjøvik. Men på tross av rekordhøye jernbaneinvesteringer fra regjeringen, blir det lenge til det bygges dobbeltspor fra Hamar til Lillehammer. Det skyldes både prioritering av Ringeriksbanen og svært høye byggekostnader.

Planene hvor hele Intercity-triangelet skulle bygges ut med dobbeltspor før 2034, var basert på gale kostnadsestimater. Hareide sier han forstår at folk er skuffet, og det er bra. For det er vi – selv om dette nå har ligget i kortene en god stund. Det er samtidig viktig at regjeringen er ærlig. For hvis vi nå kan arbeide med utgangspunkt i realistiske kostnadstall, øker muligheten for en plan som kan gjennomføres og som dermed gir resultater.

Høyre jobber for vei og jernbane med god hastighet og kapasitet fordi dette er viktig i folks hverdag. Det gjør det mulig å bo der man ønsker og samtidig ha relevante jobber innenfor rimelig reisetid. Det gjør det mulig å starte bedrifter og skape næringsgrunnlag i alle deler av landet.

Vei og jernbane mellom Gjøvik, Lillehammer og Hamar er en forutsetning for Mjøsbyen – en felles arbeidsregion i Innlandet. Samtidig knytter det Innlandet tettere til Oslo-området. Dette er to av de viktigste vekstfaktorene i fylket vårt.

Det blir trolig enkeltspor det meste av veien mellom Hamar og Lillehammer fram til etter 2034. Men det går an å lage veldig gode løsninger med ett spor, og det kommer Høyre til å jobbe for.

Det viktige er ikke om det er ett eller to spor, men at togene går med høy hastighet, med høy regularitet og gjerne med korte intervaller. Det viktigste er økt hastighet. Hvis vi bare får flere langsomme tog, har vi oppnådd lite.

For alle som reiser ofte med tog, er det tiden fra man møter på stasjonen til man er fremme, som teller. Utfordringen mellom Hamar og Lillehammer er svingete trase og dermed en snittfart ned mot 60 km/t.

Om få år er E6 ferdig, og det vil ta 30 minutter å kjøre bil fra Lillehammer til Hamar. Et tog må kunne gå raskere enn dette hvis det skal være relevant. Når togene først har en fart og regularitet som gjør dem relevante, blir det viktig å jobbe for flere avganger.

Om få dager presenteres utkastet til nasjonal transportplan, og behandlingen i Stortinget begynner. Høyre skal jobbe med å sikre nødvendig hastighet og et godt togtilbud på hele Dovrebanen.

Hans Olav Sundfør, Lillehammer, stortingskand. for Høyre i Oppland