Høyre glemmer E6 i dalen

Glemt: Gruppeleder Kari-Anne Jønnes (H) ser ut til å ha glemt at Regjeringen har ugjort arbeid på E6 i dalen.

Glemt: Gruppeleder Kari-Anne Jønnes (H) ser ut til å ha glemt at Regjeringen har ugjort arbeid på E6 i dalen.

DEL

gd mener
Samferdselsminister
Knut Arild Hareide (KrF) legger nå sin politiske hånd på det som neste vår blir forslaget til ny Nasjonal transportplan. Mandag arrangerte statsråden digitalt folkemøte, og fra hele landet kommer det nå både forslag og krav om blant annet mer veg og bedre jernbane. Så også fra Innlandet.

Innlandet Frp har i GDs spalter fremmet krav hinsides alt hva partiet sentralt ville vært i stand til å få med i investeringsplanen, dersom partiet fortsatt hadde sittet i regjering.

Innlandet Høyre er atskillig nærmere hva det kan være realistisk å få med i planen. Det mest oppsiktsvekkende ved det som gruppeleder Kari-Anne Jønnes la fram i et debattinnlegg om NTP i GD i forrige uke, er hvordan Høyre glemmer Regjeringens ugjorte arbeid i Gudbrandsdalen. Innlandet Høyre forutsetter at Nye Veier fullfører strekningene E6 Moelv-Øyer. Høyre vil ha en helhetlig utbygging av Riksveg 4 mellom Mjøsbrua og Oslo, og strekningsvise utbedringer på de fleste andre riksveger. E6 fra Øyer og nordover mangler rett og slett på lista til Jønnes.

Da Regjeringen i 2017 utsatte fullføringen av E6 på strekningene Ringebu – Frya og Sjoa – Otta, ble det rabalder blant Høyre-folk i Gudbrandsdalen. Da var GD opptatt av at de opprørske stemmene i lokalt Høyre og Frp ikke måtte stilne. Tre år etter kan debattinnlegget om Høyres prioritering av nye veger tyde på at det er nettopp det som har skjedd.

Møllerløkken må sørge for at Høyre også ser Gudbrandsdalen

Er vi vitne til en forglemmelse eller en bevisst nedprioritering av Gudbrandsdalen i Innlandet Høyre? Fylkesleder Oddvar Møllerløkken må sørge for at Høyres lag av fylkespolitikere også ser Gudbrandsdalen, og for at et ansvar for hele Innlandet også innebærer å gjøre seg ferdig med E6 mellom Ringebu og Otta.

Innlandet Høyres prioriteringer til Nasjonal transportplan

Samferdselsutbyggingen må fortsette i ny NTP

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags