Gå til sidens hovedinnhold

Høyre setter avfolkning og forgubbing i Innlandet på politisk dagsorden

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Folketallsutviklingen i Innlandet har gått den veien høna sparker i flere ti-år. Hittil har ledende politikere vært opptatte av å skygge unna utfordringen – feid den under teppet. Nå viser Høyres Oddvar Møllerløkken og Hanne Alstrup Velure mot og lederskap. Sammen klasker de dette gamle, grunnleggende problemet i den politiske bordplaten slik at fillesaker flyger vegg – i – mellom.Dette er livskraft. Vilje til bærekraft. Dette er stort og det er nødvendig. Bort med flertallet av de over 65 i forhold til de under 65.

Vi vet det alle sammen: Ungdommen drar, gjerne de flinkeste kvinner og menn med pågangsmot og klare mål. Slik kan det ikke fortsette.

Sentralisering og urbanisering er en drift som ligger i mennesket. Den er global og har sine røtter i forhistorisk tid. Men det skal ikke hindre tiltak som påvirker utviklingen, gjøre det bedre å bli. Et av de sterkeste tiltakene vi har, er samhandling. Samhandling mellom by og land. Mellom byer og tettsteder. Legge til rette for tilgjengelighet, fremkommelighet, transport. Her har Innlandet en job å gjøre. Viktige øst – vest samband mangler. Att på til mangler rasjonelt samband mellom Hedmark og Oppland, hver nesten på størrelse med Jylland. Ny veg mellom Rendalen, Gudbrandsdalen og Valdres. Det mangler mjølkeveg mellom Valdres og Gausdal/Gudbrandsdalen. Her må det komme veg i vellinga! Veg fra Rena til Lillehammer, forbi flyplassen til Fagernes/Leira. Og en liten tunnel på 4 – 4,5 km fra Segalstad til Gudbrandsdalen litt nedenfor Tretten. Da blir det liv laga!

Vegsambandet åpner blant annet for gjenåpning av storflyplassen med nytt navn: Lillehammer lufthavn, Fagernes. Administrasjon og markedsføring lagt Døla-byen. Lillehammer-navnet er gull verdt i internasjonal markedsføring. Det står om grønne virksomheter fra Geilo i vest til Sjusjøen og Rena i øst. Ja, Gausdal og Gudbrandsdalen med. Europeiske tilreisende – året rundt..

Og Mjøsbyene og Innlandet trenger direkte, rasjonelt samband mot Sverige og Stockholm. Med ny veg Elverum – Malung rykker hovedstaden til Søta bror ca. 10 mil nærmere. Som for Nord-Vestlandet. Sverige er en av våre viktigste handelspartnere og, praktisk talt, all fysisk godstransport, utenom jernmalmen til Narvik, går på gummihjul. Sverige får trolig penge-støtte fra EU med sin veg-bit, som de gjorde med E6 til Svinesund. Innlandet må ikke fortsette å være ei bakevje i forhold til naboene i øst. I Stockholms-regionen finner du ferger som krysser Østersjøen, fra Grisslehamn i nord, fra Kapellskjär, fra Stockholm by, fra Nynäshamn i sør. Du kan gjerne vedde på at daglig express-buss-rute mellom Mjøsbyene og Stockholm vil komme få dager etter at veien er åpnet.

Vi skal heller ikke glemme skikkelig, direkte vegsamband Tisleidalen via Langestølen og Lykkja til Hemsedal. Den lange omveien om Robru i dag, hører steinalderen til. Valdres og Hemsedal har mye til felles. Og Skistar er dominerende i både Trysil/Åre og Hemsedal.

Har man sagt A, må man kunne si B. Om du vil at Innlands-Norge skal bli livligere, legge til rette for levebrød til ungdommen som vil noe, ja da må duville vegene som ikke er der nå! Det er selve grunnlaget for egenutvikling. Oddvar Møllerløkken og Hanne Alstrup Velure har satt bjelle på katta.

Paul Barkve, Oslo