Hvem betaler egentlig for bompengeavgiftene?

BOMPENGER: For å piske opp stemningen foran valg, hevder enkelte politikere at det er «bilistene» som betaler bompengene. Men hvem er disse «bilistene»?, spør Jørund Hassel.

BOMPENGER: For å piske opp stemningen foran valg, hevder enkelte politikere at det er «bilistene» som betaler bompengene. Men hvem er disse «bilistene»?, spør Jørund Hassel. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
I 2019 ble det betalt inn 12, 1 milliarder kroner i bompengeavgifter. Bompengespørsmål er gjennom flere valg gjort til en valgkampsak.

Flere av veiprosjektene fremstår som en uansvarlig lånefest - til fordel for långivere – og som kommende generasjoner vil måtte betale for. Det siste kjente tallet på bompengegjeld er fra 2018, på hele 58,2 milliarder kroner, og som det ble betalt 1,14 milliarder kroner i renter for. Lån som pr definisjon er skjult statsgjeld.

For å piske opp stemningen foran valg, hevder enkelte politikere at det er «bilistene» som betaler bompengene. Men hvem er disse «bilistene»? Det vi vet er at politikere og andre som skal på møter og tjenestereiser, skriver reiseregninger og får sine utgifter dekket. Regningene sendes til skattebetalerne. Det vil si «Kari og Ola».

Ved kjøp av en tjenester, plusser tjenesteleverandøren på eventuelle bompengeutgiftene på regningen, og lar «Kari og Ola» betale den. Når varer fraktes ut i det ganske land, så plusser transportoperatørene bompengeutgiftene på fraktkostnaden. Den samme utgiften plusser butikken/ selgeren på varene som selges, og «Kari og Ola» må betale for den.

Dersom en innehaver av en næringsvirksomhet bruker egen bil til næringsvirksomhet, eller har egen firmabil, er det flere ulike avskrivningsmuligheter. Det er også tilfeller hvor arbeidsgiver dekker ansattes bompengeutgifter og lignende. Regningen sendes skattebetalere – og/ eller til «Kari og Ola».

Inntog av elbiler (trolig de største slitasjeobjektene på veien på grunn av sin batterityngde), er gjennom flere år blitt fritatt for bompengeavgifter (herunder merverdiavgift, engangsavgift, trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og veibruksavgift).

Det vil si at skattebetalernes penger er blitt benyttet til å finansiere transportutgifter til den rike andelen av befolkningen - med økonomi til å skaffe seg elbiler. I følge Dagens Næringsliv vil elbil-eierne spare 19 milliarder kroner i skatter og avgifter i 2021, som da «Kari og Ola» subsidierer de rike med.

I følge SSB’s levekårsundersøkelser, og Fafo-undersøkelser, har ikke arbeidstakere hovedsakelig i ikke-akademiske yrker («Kari og Ola») - hatt reallønnsvekst siden begynnelsen av 2000-tallet. Trygdeytelsene til pensjonister og uføre har siden 2014 blitt kraftig underregulert. Det vil si at «Kari og Ola» har tapt masser av kjøpekraft.

Det betyr at det er arbeidstakere uten reallønnsvekst, pensjonister og uføre («Kari og Ola») – de virkelige «bilistene» - som får de største økonomiske belastningene med bruk av bompenger. Det fremstår som både urimelig, urettferdig og usolidarisk. For «Kari og Ola» har ingen å sende regningene fra politikere og de velstående til.

Jørund Hassel, (Ap), Lillehammer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags