– Vi er kjempefornøyd med at vi klarte å krabbe opp mot nivået vi hadde i fjor.

Det sier butikksjef på Kiwi Sjusjøen, Jørn Arne Håkenstad til GD.

Han er en av flere dagligvaresjefer i typiske hytteområder som forteller til P4 Nyhetene, fredag, at kundeantallet i høstferieuka har vært tilnærmet lik fjoråret.

– Vi kan ikke si vi har merket noen stor forskjell, sier han.

Samme kundestrøm

Også på Skeikampen har det vært en bra høstferieuke. I Trysil forteller leder for Kiwi Trysilfjellet om en økning på to prosent i omsetning sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi har sett igjen mange gamle kjente. Og hyttefolket som vi har snakket med gir inntrykk av at de kommer til å bruke hyttene som normalt også fremover i vinter, sier Håkon Wiklund Olsen til radiokanalen.

Spent på vinteren

VG skriver fredag om at handlevanene til nordmenn har forandret seg kraftig etter prisendringene på strøm, mat og drivstoff.

– Handlevanene er veldig stabile, så når det endres kjapt, er det noe nytt. Hvorvidt det skyldes matpriser eller at annet er dyrere, vet man ikke noe om. Jeg har ikke sett noe lignende, sier forsker Alexander Schjøll ved forbrukerinstituttet Sifo til VG.

Håkenstad på Sjusjøen ser likevel at hytteturistene unner seg litt ekstra til høstkosen.

– Hytta står jo der og mat må man ha uansett hvor man er hen. Hytteferie er nok blant de billigste feriene du kan ha, sier han.

Nå er han spent på hvordan prisene utvikler seg utover vinteren.

– Vi hadde lave strømpriser i høstferien, så vi får krysse fingrene for at det normaliserer seg og at ikke kostnadene skremmer folk alt for mye.

– Vi får være optimister til det motsatte er bevist, sier han.