Jordbær ut til folket!

- La det gå sport i å spørre etter hvor maten kommer fra, enten du er på butikken eller på restaurant. Da kan vi få opp bevisstheten blant kjøpmenn, kjøkkensjefer og innkjøpsledere, skriver Kristina Hegge.

- La det gå sport i å spørre etter hvor maten kommer fra, enten du er på butikken eller på restaurant. Da kan vi få opp bevisstheten blant kjøpmenn, kjøkkensjefer og innkjøpsledere, skriver Kristina Hegge.

Av
DEL

debatt

Jordbæra er her, kanskje det mest etterlengtede sesongproduktet fra norsk landbruket. Våren har vært kald. Dette gjør at bæra har fått modne sakte og fått ekstra god smak. Nå skal den ut til forbrukerne.

Dagens hovedoppslag i GD viser jordbærbonde Per Otto Kaurstad fra Ringebu som er den eneste store jordbærprodusenten vi har i Gudbrandsdalen. Han, som alle andre matprodusenter, er avhengig av at kjedene er villige til å ta inn produktene i butikkene sine. Coop Innlandet satte, med et pennestrøk, stopp for salg av Kaurstadbær i Gudbrandsdalen. Etter stort press og engasjement fra forbrukerne, snudde Coop-ledelsen, og jordbærbonden fra Kjønnås i Ringebu får likevel levere jordbær til butikkene i Lillehammer og Gudbrandsdalen.

Situasjonen er gjenkjennbar for de fleste matprodusenter, enten de selger frukt, bær, grønnsaker, poteter, korn, mjølk eller kjøtt. Enten de selger direkte til butikkene eller leverer gjennom sitt eget bondesamvirke eller andre. Pris, logistikk, varehandelens distribusjonspolitikk avgjør. Det er noen få innkjøpssjefer som bestemmer vareutvalget for forbrukeren, og mang en forbruker føler at det ikke hjelper å spørre etter varer. Veien til innkjøpssjefen er blitt for lang og tung.

Salgsbod etter vegen, Bondens Marked og Reko-ringer tar unna for en liten del av etterspørselen. Men størsteparten av det vi produserer skal ut til forbrukerne gjennom de store kjedene. Vi skal satse på grønt, frukt og bær, vi ønsker kortreiste varer, vi vil redusere matsvinnet, og vi skaper store verdier gjennom både egen produksjon og ringvirkninger over hele landet.

Vi er inne i juli, og nå er det også sesong for blant annet ferske nypoteter, kål, purre og bringebær. Etter hvert kommer alle de gode norske rotgrønnsakene og løken. Denne maten skal ikke bli liggende på lager eller nedgravd ute på jordet fordi "ingen ville ha det".

Coop var ute på bærtur. I Ringebu fikk dette en lykkelig slutt. Forbrukerne ønsket seg lokale jordbær, og engasjementet fikk kjeden til å snu i saken. Jordbærproduksjon er en risikosport og antall produsenter reduseres år for år. Vi må ta vare på de som er igjen. Det er de som sørger for norske jordbær i juli.

La det gå sport i å spørre etter hvor maten kommer fra, enten du er på butikken eller på restaurant. Da kan vi få opp bevisstheten blant kjøpmenn, kjøkkensjefer og innkjøpsledere. Spør vi etter norske varer, er det større sannsynlighet for at vi også får det i butikkene. Produktutviklinga i norsk matproduksjon er mye større enn det vi får inntrykk av i butikk.

Nyt jordbæra nå, gjerne med fløte eller mjølk til. Den produseres også i Gudbrandsdalen.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags