Kan bli lovlig å kjøre 90 km/t i E6-tunnelene

Blir det som samferdselsministeren foreslår, så øker fartsgrensa i Hundorp og Teigkampen-tunnelen fra 80 til 90 km/t.
Samferdselsminister Jon Georg Dale foreslår høyere fartsgrenser på flere strekninger i Norge, blant annet i de nye E6-tunnelene i midtdalen. Forslaget sendes på høring fra Vegvesenet onsdag. Endringene kan tre i kraft i september.
– Riktige fartsgrenser er vesentlig for å kunne utnytte veginfrastrukturen best mulig. Derfor vil vi nå øke fartsgrensene på flere strekninger rundt om i hele landet, seier samferdselsminister Jon Georg Dale i en pressemelding.
Forslaga til nye fartsgrenser sendes i dag på høring fra Vegvesenet. Endringene vil kunne tre i kraft i september.
Endringene gjelder for følgende seks strekninger:
E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km blir skilta opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km blir skilta opp fra 70 km/t til 80 km/t.
E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km blir skilta opp fra 70km/t til 80 km/t.
Rv80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km blir skilta opp fra 70 km/t til 80 km/t.
E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekninga blir skilta opp fra 70 km/t til 80 km/t.
E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekninga Kløfta – Nybakk blir skilta opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekninga Slomarka – Kongsvinger blir skilta opp fra 90 km/t til 100 km/t.
E6 i Gudbrandsdalen, Hundorptunellen og Teigkamptunellen: Det blir skilta opp fra 80 km/t til 90 km/t i tunellane.
Fartsgrenseendringane vil bli evaluert etter ett og tre år. I evalueringa skal trafikktryggheten vurderes , og det skal gis en konkret vurdering av om fartsgrenseendringa har påvirket samfunnsnytten.