Gå til sidens hovedinnhold

Kiwi med svindyrt priskutt på bleier: Får umiddelbart svar fra Rema 1000

Priskrigen mellom Norges to største kjeder tiltar.

(Nettavisen:) Lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema kjemper om å være best og billigst, og bleieavtalen har i 21 år vært ett av Kiwis fortrinn.

Men den siste tiden har konkurrentene prøvd å matche den grønne kjeden.

Extra, som er Coops lavpriskjede, innførte for to år siden 20 prosent babybonus - på blant annet bleier. I februar introduserte Rema 1000 i tillegg en bleieavtale med 25 prosent på alle bleier for kunder med Æ-appen.

Det har satt «blod på tann» for konkurrenten Kiwi, som nå gjør det enda billigere for småbarnsforeldre å handle hos dem. Fra og med mandag er hver andre bleiepakke gratis.

– Det er mange som har prøvd å utfordre oss på bleier, men kundene skal være trygge på at Kiwi alltid har de billigste bleiene og den beste avtalen, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Følger etter

Rema 1000, som tidligere i år lanserte bleieavtalen på 25 prosent på hver bleiepakke, følger etter Kiwi.

– Nå gir vi våre Æ-kunder et enda større priskutt - på 50 prosent. Da får du kuttet på hver eneste bleiepakke du kjøper, rett i kassa, uansett om du skal ha én eller fem, sier presseansvarlig Torkel Fjørtoft til Nettavisen.

Han påpeker at det blir mye penger spart for en barnefamilie.

– Så lenge du har registrert kontonummer i Æ, trenger du ikke å ha med deg noe mer i butikken for å få priskuttet ditt, sier han.

Extra følger foreløpig ikke etter konkurrentene. Les lenger ned i saken hva Coop svarer.

– Vinn-vinn-prosjekt

Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, har god oversikt over tilbudene i dagligvarebransjen, og deler velvillig med sine følgere i sosiale medier - og lesere på nettsiden sin.

Mandag har han fått flere henvendelser fra folk som har fått med seg bleienyheten til Kiwi.

– De sier at dette er noe som monner skikkelig. Vi trenger vel ikke vente lenge før de andre kjedene finner på noe sprell, sier Nikolaisen.

Selv om han synes endringen av bleieavtalen er veldig positivt, er det noe Kiwi tjener på.

– Dette er nok for å få storhandlerne i butikken. Småbarnsforeldre drar ikke rundt på flere butikker, og det vet nok Kiwi. Så dette er et vinn-vinn-prosjekt i bunn og grunn, tror jeg, så Norgesgruppen for nok til salt på maten, sier Nikolaisen.

Det tror også dagligvareekspert Erik Fagerlid.

– De vil jo få dem til å handle andre varer hos Kiwi. Men den dagen småbarnsforeldre ikke handler alt annet samtidig som de handler bleier hos dem, kan de ikke lenger ha en slik bleieavtale, sier han.

– Men de må finne penger over tid, og vi som forbrukere kan nok ikke håpe på at det bare blir billigere og billigere, sier han.

– Gjør seg attraktive

Fagerlid tror samtidig at grepet Kiwi nå gjør med å endre bleieavtalen, er med på å bygge merkevaren deres.

– Dette er en spennende form for merkevarebygging. Kiwi var tidlig ute med bleieavtalen, og mange forbinder nok dem med denne. Men merker og nyheter holder bare for en periode, sier Fagerlid.

Når de nå ser at de ikke er alene om å tilby gode avtaler for småbarnsforeldre, må de gjøre noe med det.

– De kunne gjort noe annet mot samme målgruppe, men de ser nok at bleier er populært. Derfor er det grunn til å blåse liv i bleieavtalen, og vise at bleier er lik Kiwi, så de gjør seg attraktive, påpeker Fagerlid.

320 millioner bleier gratis

Kiwi startet med bleieavtale i år 2000, da hver femte pakke var gratis om du hadde «bleiekort». I 2010 ble hver fjerde pakke gratis, men en periode samme år var annenhver bleiepakke gratis.

– Siden begynnelsen på bleieavtalen har vi delt ut 320 millioner bleier gratis til kundene våre. Dette er derfor et kostbart kutt for oss, som skal vare inntil videre, sier Arvin.

Arvin sier at det ikke er en kortvarig kampanje, og de har ikke satt en sluttdato.

– Det er en kostbar periode av livet når man har små barn som bruker bleier, så vi vil gi småbarnsforeldre mer å rutte med. Vi synes det er hyggelig å gjøre stas på «bleiekundene», sier hun.

Det er imidlertid en begrensning på fire pakker per kunder hos Kiwi.

– Vi har hatt begrensning på fire pakker i lang tid. Det skyldes at vi tidvis opplever personer som kjøper store volum for å ta med ut av landet og selge videre, forklarer Arvin.

– Det er viktig for oss at vi har nok bleier til alle kunder, men vi viser selvsagt forståelse om det kommer en firlingfar som trenger ekstra pakker, legger hun til.

I 2020 solgte Kiwi 3,7 millioner bleiepakker.

– Ser om det er nødvendig

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at barnefamilier er utrolig viktige for Extra, og de er opptatte av å gjøre småbarnslivet så enkelt og billig som mulig.

– Derfor er alle babyprodukter inkludert i vår babybonus, inkludert blant annet barnemat, babywipes og smoothier i klemmeposer. Vi ser fra kundeveksten at dette virkelig slår godt an, sier han til Nettavisen.

Men foreløpig velger de å ikke følge etter konkurrentene på halv pris på bleiepakker.

– Extra skal fortsatt være den totalt billigste kjeden for småbarnsfamiliene, og vi ser derfor på om det er nødvendig å gjøre justeringer på vår Babybonus, eller om vi fortsatt er det beste alternativet, sier han.

– Suksessfaktor

Bleieavtalen til Kiwi var i utgangspunktet ment som en milleniums-kampanje i år 2000, men det ble en såpass stor suksess at kjeden valgte å fortsette med den.

– Bleieavtalen er viktig for Kiwi. I 2010 inngikk vi samarbeid med Unicef, fordi vi ønsket å feire ti-årsjubileet og gi noe tilbake til barn. Vi er fortsatt signaturpartner, og har bygget 21 skoler på Madagaskar og jobber nå for tilgang til rent vann der, sier Arvin.