Miljødirektoratet endrer Statsforvalteren sitt vedtak om dispensasjon til å bygge E6-bru gjennom Hovemoen.
Det står i vedtaket som Miljødirektoratet har sendt ut mandag morgen.
– Verneområder opprettes for å ta vare på svært verdifull natur, og vernet er ment å være varig. Det er svært strenge vilkår for å gi dispensasjon til tiltak som er i strid med vernets formål, sier Ellen Hambro direktør i Miljødirektoratet i en pressemelding.
– Vi omgjør Statsforvalterens vedtak om å gi dispensasjon fra verneforskriften. Vilkårene for å gi dispensasjon er ikke oppfylt, sier Hambro til GD.
Vernet av Lågendeltaet
Stortinget vedtok i 1990 fredning av naturreservatet i Lågendeltaet, som går fra grensen til Øyer og sørover til Vingnesbrua.
Ved utbyggingen av firefelts E6 Roterud - Storhove ga Statsforvalteren i Innlandet i april 2022 Nye Veier dispensasjon fra vernebestemmelsene for å krysse Lågendeltaet med bru.
Dispensasjonen ble påklaget av Naturvernforbundet og Lågendeltaets Venner.
19. desember 2022 endret Miljødirektoratet Statsforvalterens dispensasjon. Direktoratet mente at vilkårene for å gjøre unntak for vesentlige samfunnsinteresser (§48 i naturmangfoldloven) ikke var oppfylt.
10. februar overprøvde regjeringen Miljødirektoratet og åpnet for ny E6 gjennom Lågendeltaet naturreservat.
- Det skal gjøres kompenserende tiltak for å redusere de negative konsekvensene for naturen, opplyste Klima- og miljødepartementet i en pressemelding.
Statsforvalteren ga 25. april i år dispensasjon fordi de anså det som vesentlig samfunnsinteresse å bygge bru, men denne søknaden om dispensasjon avslås av Miljødirektoratet. Direktoratet skriver at vilkårene for å gjøre unntak for vesentlige samfunnsinteresser (§48 i naturmangfoldloven) ikke er oppfylt.
– Kan ikke påklages
Miljødirektoratet mener at vegprosjektet har en negativ samfunnsøkonomisk nytte på flere milliarder, og at et tiltak som har så stor negativ samfunnsøkonomisk verdi, ikke kan sier å være en vesentlig samfunnsinteresse.
– Vårt vedtak er et endelig vedtak og kan ikke påklages. Vi mener at vilkårene ikke er tilstede for å gi dispensasjon. Hvis regjeringa likevel ønsker å gjennomeføre utbygging av E6 gjennom Lågen-delta må de, gjennom kongelig resolusjon endre verneforskriften for området. Fra vår side er klagesaken ferdigbehandlet. Vi har ikke noe videre befatning med denne saken, sier Hambro.
I tillegg mener direktoratet at vilkåret om at tiltaket er nødvendig, ikke er oppfylt. I Samferdselsdepartementets budsjettproposisjon for 2023, framgår det at endringer i fartsgrense og standard for vegprosjekter, kan få betydning for allerede planlagt prosjekter. E6 Moelv-Øyer, hvor det er planlagt 110-sone og firefelts motorveg er nevnt som et av prosjektene.
Vet du hvor nye E6 egentlig skal gå?
Da Nye Veier bestemte seg for 110-sone og firefelts motorveg, mente de traseen gjennom Lågendeltaet var den mest hensiktsmessige, men Miljødirektoratet mener at Samferdselsdepartementets proposisjon endrer forutsetningene.
– Etter vår vurdering er det er nødvendig å utrede på nytt om det finnes reelle alternative traseer. Dermed er det heller ikke klart at vegframføring i omsøkt trasé, er nødvendig, sier Hambro.
Lågendeltaet er opprettet for å bevare et viktig og spesielt våtmarksområde i sin naturlige tilstand med vegetasjon og dyreliv. Ambisjonen er å verne om dyrelivet med trekkende, hekkende og overvintrende vannfugl. Våtmarker rommer et stort mangfold av sjeldne arter. 10,5 prosent av truede arter i Norge lever i våtmark.
Lågendeltaet naturreservat
• Lågendeltaet naturreservat ble opprettet 12. oktober 1990. Verneområdet dekker et areal
på ca. 7,1 km2
• Lågendeltaet er et av Norges største innlandsdeltaer.
• Formålet med fredningen er å bevare et viktig og spesielt våtmarksområde, der hensyn til
trekkende, hekkende og overvintrende vannfugl er særlig viktig.
• Området er levested for flere truede arter.
• Statsforvalteren i Innlandet er forvaltningsmyndighet for naturreservatet.
Kilde: Miljødirektoratet
Stridstema
Kommunestyret i Lillehammer vedtok i et ekstraordinært møte i september å gi klarsignal for at deler av utbyggingen kan starte, på tross av innsigelsene i naturreservatet i Lågendeltaet. Bakgrunnen er flertallets ønske om fortgang i byggingen av ny firefelts E6 gjennom Lillehammer.
Den planlagte brua gjennom Lågendeltaet naturreservat er den del av Nye Veier-prosjektet Moelv-Øyer. Utbyggingen gjennom naturreservatet har vært et kontinuerlig stridstema i den politiske behandlingen i Lillehammer kommune de siste årene.
Tilbake i august skrev GD at Natur og Ungdom og Lågendeltaets Venner vurderer en felles teltleir for å stoppe anleggsforberedelser før klagen var endelig avgjort. Nye Veier kunne i prinsippet forberedt inngrepet selv om klagen ikke var ferdigbehandlet.

Miljødirektoratet overtar E6-klage i Lågendeltaet: – Målet er å avgjøre saken i løpet av oktober

Vurderer teltleir i Hovemoen: Slik vil de stoppe Nye Veier
