Klima – hvilke grep kan kommunen ta, og hva er det som monner?

Kommunens areal- og transportplanlegging er en av nøklene til å gjennomføre lokale klimakutt, skriver Ingunn Trosholmen.

Kommunens areal- og transportplanlegging er en av nøklene til å gjennomføre lokale klimakutt, skriver Ingunn Trosholmen.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL


leserinnlegg Alle snakker om det grønne skiftet, men for å få det til, krever det store endringer av hele vårt samfunnssystem. Dette krever altså mer enn endringer i holdninger, praksis og livsstil. Vi må bruke politikk og maktforhold for å drive gjennom de grønne løsningene.

Kommunen styrer over flere virkemidler som er sentrale for kutt i klimagassutslippene. De mest åpenbare er arealforvaltning, avfall og gjenvinning, gjennom innkjøp av varer og tjenester, og ikke minst som byggherre.

Her har Lillehammer gått foran de siste årene, og satset på bruk av massivtre i byggingen av Gartnerhagen 6 og Nordre Ål skole, og nå ser vi om den nye brannstasjonen skal bygges i dette fornybare klimavennlige materiale.

Vi har nå fått klimaregnskapet til Nordre Ål skole. Det viser at utslippene ble redusert med 30% grunnet valg av tre som materiale. Men er trevirket produsert i Norge, tenker du kanskje? Nei, ikke enda, men hvis ikke det offentlige går foran og bruker innkjøpsmakten til å stimulere markedet hvem skal gjøre det da?

Klimaregnskapet på Nordre Ål skole viser at utslippene ble redusert med 30 % med tre som byggemateriale. Framover vil vi også jobbe for at treverket skal være produsert i Norge. Vi som kommune har stor innkjøpsmakt, og det vil vi bruke til å stimulere markedet ved å være en krevende kjøper.

Lillehammer kommune bruker hvert år ca. 600 millioner kroner til innkjøp. Vi må bruke nettverk til omstilling hvor lokalt næringsliv og interesseorganisasjoner kan delta. Slik kan vi være en katalysator for å drive frem endringer.

Kommunenes areal- og transportplanlegging er en annen nøkkelen til å gjennomføre de klimakuttene vi har forpliktet oss til. I arealplanen som vi snart skal vedta er det tatt gode og langsiktige grep slik at utslippene kan reduseres fremover. Vi har tilrettelagt for at flere kan transporteres med gange, sykkel og kollektivtransport. Og vi fortetter byen innenfra.

Det er viktig at kommunene setter seg i førersetet for endring, og ikke venter på at staten eller teknologiløsninger skal redde oss. Vi er utålmodige, og hittil har ikke det gått raskt nok. Lillehammer kommune har en av Norges mest ambisiøse klimaplaner, og vi skal fortsette å gå foran for å redusere utslippene raskere.

Vi vil kreve grønne løsninger. Det er bra for kommunen, men det er også bra for samfunnet, fordi det stimulerer den grønne økonomien. Det er bærekraft i praksis.

Ingunn Trosholmen, ordførerkandidat for Lillehammer Ap



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken