Kollektivtrafikken til Vingrom på Innlandstoppen

BEST I INNLANDET: Vingrom med 650 innbyggere ligger på busstopp i Innlandet for et slikt tettsted, med 30 avganger hver veg til og fra Lillehammer, skriver innsenderen.

BEST I INNLANDET: Vingrom med 650 innbyggere ligger på busstopp i Innlandet for et slikt tettsted, med 30 avganger hver veg til og fra Lillehammer, skriver innsenderen. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg
Jeg ser at Lillehammerpolitikerne Johannes Wahl Gran og Mizanur Rahaman (GD 20.01.20) mener Vingrom bør omfattes av bybusstilbudet i Lillehammer. Det må være fordi det koster 150 kroner mer i måneden for busskort og ikke fordi Vingrom ligger bynært?

Det er en mil fra Lillehammer stasjon til Vingrom, og tettstedet med 650 innbyggere har et svært godt kollektivtilbud i dag, kanskje blant de aller beste i hele Innlandet for et sted med såpass få innbyggere?

Folk som bor på Vingrom har en fordel ved at de bor nær E6 der busstettheten er høy gjennom døgnet. Ved rask opptelling i rutetabellen, ser jeg at det er 30 avganger hver vei til og fra Lillehammer på alle hverdager. På helg er det 14 avganger hver veg på lørdager, samt 11 avganger hver veg på søndager, til og med en tidligavgang søndag så folk rekker jobben, også om de skal til Gjøvik og ikke bare til Lillehammer.

Det er antagelig også fordeler ved å ikke være bare bybuss, da slipper man å bytte buss om turen går lengre, og dermed potensielt få flere passasjerer med på bussene. Jeg mener Vingrom har et skikkelig godt kollektivtilbud.

Det er flere fordeler med å kjøre kollektivt. Det beste av alt er at dette tilbudet får du til en dagspris på billetten som ligger under prisen av det to liter diesel koster, det er billigere enn å kjøre bil. Kanskje burde det vært enda billigere, men vi har et Innland som er større enn Danmark og dessverre ikke ubegrenset med ressurser. Det må også være noen standarder å følge for hvor grenser og pris-soner skal gå for at ting skal oppfattes som rettferdige av kundene.

Det er nok en stund til vi oppnår det ideelle, og for å komme dit må kanskje både kommune og stat ta et kritisk blikk på de mange gratis parkeringsplassene som Wahl Gran og Rahaman peker på.

Det er bra for klima og miljø å kjøre buss, særlig hvis det er godt med passasjerer i dem.

For å bruke noe av den samme retorikken som Wahl Gran og Rahaman gjør i denne sammenhengen, så er det noe med å «rette baker for smed». Fylkene er prisgitt de overføringene vi får fra stat og regjering, og jeg vil påstå at vi viser vilje og handlekraft til å få mest mulig ut av ressursene vi rår over.

I Innlandet fylkeskommune og i Innlandstrafikk vil det alltid være rom for å se etter nye muligheter, forbedringer og justeringer for å forbedre kollektivtrafikken.

Det går antagelig mange flere busser enn du tror. Sjekk det ut.

Anne Elisabeth Thoresen (Ap), fylkesutvalget Innlandet fylkeskommune

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags