Idol-inspirert korcup

Sør-Fron sangkor fikk ros for en framføring med stor sangglede.

Sør-Fron sangkor fikk ros for en framføring med stor sangglede. Foto:

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Lørdagens korcup i Trettenhallen var den første med direkte tilbakemelding fra dommerne, før sangerne går av scenen.

DEL

TRETTEN: Den 12. korcupen i Trettenhallen var en nyskapning på mange vis. Ingen pliktnumre. Gudskjelov, sa mange. Rekordmange deltakere. Flere klarer vi ikke ta imot, sa Bernt Harjo, leder i Tretten sangkor. Og altså dommere med mikrofon, inspirert av Idol-konkurransen, men godt forankret innenfor vanlig folkeskikk og med en vennlig tanke om å gi konstruktiv hjelp til forbedringer.

De 560 korsangere i Trettenhallen fikk imidlertid ganske klare tilbakemeldinger fra de to dommerne Elisabeth Holte og Carl Høgset, først litt positiv respons for å sukre pillen, så en god porsjon malurt i begeret. Dette fikk de høre:

- Dere viser mye sangglede, men må jobbe med intonasjonen. Dere må bli enige om fargen på vokalene.

- Et fint kor. Beundringsverdig at dere gir dere i kast med et så stort verk, men dere må få tak i flere basser og tenorer.

- Jeg ønsker meg en litt mer avspent klang i tenorene.

- Bassgruppen er for lite homogen.

- Dere har fin tekstuttale og synger friskt og lekkert, men energien må bli mer avbalansert, den må ikke gå i taket.

- Fantastisk høyde på sopranene, men kompet blir litt for sterkt.

- Kjekke karer, men dere har ikke nok manneklang. Skjønner dere?

Enig i kritikken

Både sangere og dirigenter så ut til å ta imot kritikken med godt mot.

- Dommeren har jo rett, sa Arild Haug, dirigent i Brøttum korforening. Sangerne beskjed om å jobbe med vokalklangen som spriker for mye.

- Dommerne var litt strenge, sa brøtningene Gunhild Skoglund og Inger Halsten.

- Men det er bra med tilbakemelding. Og så er det så moro å høre så mye fin korsang og treffe så mange kjente.

- Vi lykkes mer og mer, men vi må være topp konsentrerte. Dommeren hadde rett. Vi var ikke helt i hundre nå, sa John Arne Åmot, dirigent i Østre Gausdal sangkor.

- Det er viktig å ikke gi seg før vi mestrer det.

- Dere må stemme akkordene bedre før dere drar til Italia, sa dommer Carl Høgset til gausdølene. Koret drar nemlig allerede den 16. mars til en korfestival ved Riva de Garda. Der skal de både konkurrere og konsertere. Hele 35 korsangere blir med.

Seier til Dovre

Dovrefjell Disharmoniske Selskab var det lokale koret som gjorde det best i konkurransen. Dovringene vant klassen for negro spiritual/jazz med sin tolkning av Clementine i et arrangement av Percy Montrose med 19 poeng. Det vil si ett poeng unna gull, etter den internasjonale poengskalaen som korcupen nå tok i bruk for første gang.

- Dere får et helt annet uttrykk når dere synger uten noter. Da når dere meg som publikum, sa dommer Elisabeth Holte i sin kommentar til Dovrefjell Disharmoniske Selskab.

De øvrige vinnerne kom sørfra. Kammerkoret Vita fra Hamar, som dirigeres av lillehamringen Live Weider Ellefsen, vant både totalseier med 52 poeng i alt, og klassene for klassisk/kirkemusikk og folketone. Norsk Et Lite Kor fikk 19 poeng for sitt bidrag innen folketone, men her var kammerkoret suverent. Klassen for pop/musikaler ble vunnet av Solheimkoret, med Inger Pernille Stramrud som dirigent.

Dommerens råd

- En god dirigent er en god sanglærer, sier Carl Høgset, dommer, sanger, dirigent og sangpedagog. Dirigenten må lære seg en metodikk for hvordan sangerne skal bruke luftstrømmen riktig. I løpet av sine mange år som både sanger og dirigent for prisbelønnede kor, har Carl Høgset jobbet fram en metodikk, basert på egne erfaringer og hva han har lest seg til, forteller han. Den metodikken handler om hvordan du produserer vokalene. Det er vokalene som bestemmer om et kor synger vakkert og homogent eller om klangen spriker i alle retninger. Dette er det dirigenten som må kunne, sier han. Sjøl har han satt det inn i et system, som han prøver å lære videre.

Artikkeltags