MJØSMUSIKK, CANTARELLE, ANNE SUNDSTRÖM OTERVIK, ANNA GUNNARSSON, ROGER ANDREASSEN

Lillehammer kirke

Omtalt av Halgrim Øistad

For mange blir det liksom ikke påske før man har hørt Giovanni Batista Pergolesis (1710-36) mesterverk «Stabat Mater». Og det var hva de frammøtte i Lillehammer kirke fikk oppleve søndag kveld.

Vokalensemblet Cantarelles og Mjøsmusikks påskeoppsetning med sangsolister og musikere har blitt en god tradisjon. Tre stykker av Leif Solberg sto også på programmet. Komponisten som er i sitt 100. år, var selvfølgelig på plass. Og ble behørig takket med blomster ved konsertens slutt.

Organist Roger Andreassens slo an kveldens tone med et utdrag av «Der Tod Jesu» av Adolph Hesse, med mørke mollklanger, sorgfullt og tungt. Men vakkert. Cantarelle fulgte opp med god intonasjon i Solbergs «Missa Brevis».

Mjøsmusikk tok en livlig og folketoneinspirert sats fra Solbergs «Strykekvartett nr. 1 i h-moll», før det som kanskje var kveldens enkelthøydepunkt: Anna Gunnarssons altsolo fra «Langfredagsmeditasjon» av Solberg. Hennes mørke og veldefinerte stemme tok ut alt i Solbergs komposisjon – som vi gjerne hører i sin helhet senere.

«Stabat Mater» starter med at Jesu mor står og ser sønnen lide på korset. På mange måter er komposisjonen en kamp mellom ei ytterst sorgtung tekst og tidvis friske og livlige toneganger. Hele ensemblet kom meget vel fra framføringen, med duettpassasjene med Oterviks sopran og Gunnarssons alt som de ypperste øyeblikkene.

Vel sunget. Vel spilt. God påske.