Gå til sidens hovedinnhold

Slik øker du lykkefølelsen

Artikkelen er over 5 år gammel

Det kryr av smilende mennesker i gatene om sommeren. Gode nyheter er at det er håp for dem som ikke er så naturlig sprudlende også.

For begreper som lykke og lykkekompetanse er i vinden tiden. Forskere, forfattere og andre mener at det er mulig å bli en gladere person. Den amerikanske komedieskuespilleren Goldie Hawn har for eksempel etablert en stiftelse som jobber for å øke skolebarns lykkefølelse. Tanken er at det vil øke elevenes læringskapasitet og livskompetanse.

Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad, førstelektor i psykologi ved Høgskolen i Lillehammer (HiL) er en av dem som er opptatt av dette temaet. Når Flagstad planlegger oppstarten for andreårsstudentene sine, legger hun inn et seminar om positiv psykolog og lykkefølelse.

– Leter du etter et menneskes problemer, finner du det. Hvis du i stedet retter oppmerksomheten mot hvilke ressurser personen har, kan styrken vedkommende besitter fortrenge negative tanker, sier Flagstad.

– Alle kan øke lykkenivået

Interessen for lykkeforskning fikk Flagstad gjennom en kollega. Kollegaen studerte sammen med den russisk-amerikanske lykkeforskeren Sonja Lyubomirsky, som er særlig kjent for boka «The how of happiness».

– Lyubomirsky mener at halvparten av lykkefølelsen er genetisk betinget, og varierer ganske mye fra person til person. Cirka ti prosent av lykkefølelsen kommer fra omgivelsene, utseende, sosiale relasjoner, jobb og andre omstendigheter. Det betyr at hele førti prosent av den totale lykkefølelsen kan vi påvirke selv, sier Flagstad. Hun mener vi kan lære oss teknikker for å bli mer fornøyd med livet.

– I positiv psykologi er man gjerne opptatt av såkalte flytopplevelser. Det vil si at vi går så opp i det vi gjør at vi glemmer tid og sted. Det gjelder å finne områder i livet der vi kan bruke interessene våre. Alle kan øke sitt lykkenivå, sier hun.

Nøkkelord: Tilstedeværelse

Jo, takk. Det høres fint ut. Men for en nøktern pessimist er det lett å finne kompliserende faktorer. Ikke alle har en festlig jobb. Mange sliter med helsen, eller med å finne sin plass i verden. Og hverdagen kan være så full av oppvask og forpliktelser at det kan være vanskelig å finne tid til å lete etter lykken på en vanlig tirsdag. Flagstad er ikke helt enig.

– Selv om man har en tøff livssituasjon, kan man ha nytte av å være til stede her og nå, i stedet for å tenke på alt som har vært og hva som kan eller skal skje, sier hun, og foreslår en praktisk øvelse for å trene på å øke oppmerksomheten.

– Velg deg en ting som du skal gjøre med stor innlevelse. Det kan være noe helt enkelt. Selv tar jeg meg tid hver dag, til å drikke en kopp kaffe mens jeg ser ut av vinduet mitt. Oppmerksomheten min er fullt rettet mot denne handlingen. Jeg og kjenner på smaken og lukten av kaffen og bevisst på utsikten. Når vi trener på å være til stede i en situasjon, vil det kunne smitte over til andre områder i livet, sier Flagstad.

Tell dine velsignelser

En annen øvelse handler om takknemlighet. «Count your blessings» heter det på engelsk, tell dine velsignelser.

– Når du legger deg kan du være bevisst på å tenke på noen fine ting som har skjedd i løpet av dagen, sier Flagstad.

– Det er jo ikke like enkelt bestandig?

– Positiv psykologi handler ikke om å klistre på seg et smil og late som om man er lykkelig. Noen ganger er livet kjipt, og da må man forsøke å akseptere at det er som det er, sier Flagstad. Hun mener det kan være nyttig å kartlegge sine sterke sider, og forsøke å utvikle disse. Jeg scorer for eksempel høyt på kreativitet. Da jeg fikk vite det, meldte jeg meg på malerkurs, sier hun.

– Mange har tunge lass i sin personlige ryggsekk. Er det mulig å sette fra seg sekken, i hvert fall for en stund?

– De som bruker positiv psykologi aktivt, har større mulighet for å akseptere vanskelige sider ved livet. Alvorlig sykdom kan eksempelvis fremtvinge noen valg om hva som er viktig i livet, og hva vi vil prioritere, sier Flagstad.

Hun sier en nyttig øvelse, uansett situasjon, kan være å tenke gjennom hva man vil gjort annerledes hvis man har kort tid igjen å leve.

– Spør deg selv om du gjør det som er riktig for deg!

Fem øvelser for mer lykkefølelse:

Takknemlighet

Tenk på en person som har betydd mye for deg. Skriv et brev til denne personen og fortell hvorfor. Takk- nemlighet nøytraliserer negative følelser som sjalusi, fiendtlighet, bekymringer og irritasjon.

Vennskap

Fortell en hemmelighet. Det å åpne opp og dele tanker og følelser fører ofte til gjengjeldelse – og vennskapet fordypes. Å ha gode vennskap henger sammen med lykke.

Snillhet

Gjør noen en tjeneste. Folk som er snille ser på andre mennesker i et mer positivt lys. Å gjøre noe godt for andre fører til mindre dårlig samvittighet, og kan sette i gang en positiv kjede; andre vil sette pris på deg, og gjøre noe bra for deg.

Tilstedeværelse

Velg en aktivitet du gjør hver dag og gjør den med stor innlevelse. Kjenn etter med alle sanser og nyt dette øyeblikket. Folk som nyter livet her og nå, som lar seg oppsluke av øyeblikket, opplever mindre stress og bekymringer.

Langsiktige mål

Har du en drøm du aldri har fortalt noen om? Fortell det til en god venn. Å si det høyt fører til forpliktelse. Å jobbe mot et langsiktig mål henger sammen med lykke. Det er viktig at det er ditt eget (ikke å oppfylle andres forventninger), indre motivert og meningsfulle. Prosessen det er å jobbe mot målet er like viktig for lykke som å komme dit.