(Drammens Tidende) Onde tunger vil ha det til at nyttårsforsetter er til for å brytes, men på Drammen sykehus finner vi et eksempel på at det er mulig å få til endringer i livet.

For et halvt år siden gikk Wasim Zahid ut og annonserte et livsstilsendringsprosjekt. Zahid er ikke bare spesialist i indremedisin og hjertesykdommer ved Drammen sykehus. Han kan også kalles en «legeinfluenser» med over 53.000 følgere på Instagram og snaue 74.000 abonnenter på sin Youtube-kanal.

Og det var på sistnevnte medieplattform at overlegen publiserte videoen som viste resultatene av det siste halve året.

– Det var fordi jeg var kommet veldig ut av form og latt være å trene på en stund. Jeg hadde spist usunt og gått opp i vekt. Etter to år med koronapandemi var det lite aktivitet og mye kosemat. Da tenkte jeg at «nå må jeg ta tak i dette», sier Zahid til Drammens Tidende.

– God følelse

Han la om kostholdet og fokuserte på å spise sunt. I tillegg startet han å trene.

– Jeg er egentlig vant til å trene og spise sunt fra før, så det var litt som å komme tilbake. Det var en god følelse igjen å gjøre det jeg er vant til å gjøre fra før.

På sin 47-årsdag 20. juni publiserte Zahid Youtube-videoen «6 måneders-kroppsforvandling». Der kunne han vise en endret kropp, samt gi de vitale mål som inkluderer disse:

  • Livvidden var redusert fra 97 cm til 81 cm
  • Vekten hadde gått ned fra 74 kg til 66 kg
  • Han hadde blitt sterkere (løfter tyngre vekter i benkpress)
  • Han har bedre kondisjon (løper fem km på rett over 20 minutter – en forbedring på nesten ti minutter)
  • Kolesterolet har gått ned
  • BMI er nede på 20

– Jeg er totalt sett veldig fornøyd og stolt over det jeg har fått til. Jeg er 47 år, men likevel i mitt livs form. Har aldri vært sterkere eller hatt bedre kondis, så det viser at det er mulig å få til gode resultater med livsstilsendringer, sier Dr. Wasim Zahid i videoen.

– Mistrivdes med kroppen

Samme sted forklarer han overfor seerne hvorfor han gikk i gang med prosjektet.

– Jeg mistrivdes med kroppen og helsa mi, så derfor har jeg i seks måneder stått på og trent regelmessig og spist sunt.

Man skulle kanskje trodd at han hadde trent hver eneste dag for å oppnå resultatene, men faktum er at overlegen kun har hatt tre dager med trening ukentlig. Det har riktignok vært doble økter med styrke og løping.

– Jeg trente hardt de dagene jeg trente, så jeg hadde behov for restitusjonen, sier Zahid.

Som lege forteller han at han var bevisst på at han ikke skulle legge opp til kroppspress.

– Hårfin balanse

– Det er en hårfin balanse mellom å skulle imponere med god livsstil og vektreduksjon på den ene siden, og på den andre siden skape kroppspress og i verste fall dytte folk ut i spiseforstyrrelse, og det er noe jeg har et veldig bevisst forhold til. Jeg mener å ha holdt meg på riktig side i den balansen.

– For 74 kilo, som du veide da du startet prosjektet, er heller ikke mye?

– Det er rett at i en norsk kontekst er 74 kilo ikke mye. Men det er annerledes når man har sørasiatisk etnisitet.

– Hvorfor er det slik?

– Det er fordi vi er litt smalere da, og du ser at skjelettstrukturen er annerledes hos en mann fra Sør-Asia enn en mann fra Skandinavia. Vi har utviklet oss i en annen kultur og et annet kosthold over mange titusener av år, derfor er kroppen forskjellig, sier Zahid.

Derfor er livsstilen så viktig

Klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad i ernæring, Tine Sundfør, har fått med seg Zahids prosjekt.

– Det som er veldig bra er at han som er kardiolog, og i så måte jobber med reparasjonen, er så tydelig på at det aller viktigste er forebygging. Vi vil jo helst at folk skal slippe operasjonsbordet, og for å lykkes med det handler det i stor grad om livsstil fordi det gir gode resultater, sier Sundfør til Drammens Tidende.

Hun er klar på at det er godt dokumentert at kostholdet er absolutt viktigst om man vil gå ned i vekt. Men at vektnedgang i seg selv ikke bør være et mål dersom man ikke er i kategorien fedme.

– Det er bare de med BMI over 30 som virkelig bør gå ned i vekt, selv om for noen vil det være andre risikofaktorer som gjør at det også kan være viktig å gå ned i vekt med lavere BMI.

Hun er klar på at samfunnets kroppsideal ikke bare har positive sider ved seg.

– Vi er et samfunn drevet av ekstremfokus på en perfekt kropp, men da handler det ikke om helse. Det er ikke sunt å jakte den perfekte kroppen. men veldig sunt å være mer fysisk aktiv og veldig sunt med et mer balansert kosthold. Bivirkningen med dette er at du går ned i vekt om du har noen kilo ekstra.